سلام مهمان گرامی ، خوش آمدید. آیا این نخستین بازدید شماست ؟ وارد شده یا عضو شوید

انجمن های خودرو


امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مقایسه سوناتا جدید با هوندا و سوبارو
#1
آسیای جنوب شرقی منطقه‌ای از جهان است که خاستگاه خودروسازان برجسته و مشهوری همچون تویوتا، هوندا، هیوندا و نیسان به شمار می‌رود، خودروسازانی که در دنیای خودرویی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و توانسته اند طی سالیان گذشته مدل‌های کم ‌نظیری را روانه بازارهای جهانی کنند به طوری که برخی از آنها در کشورهای اروپایی و آمریکایی در زمره پرفروش‌ترین‌ها نیز قرار دارند.

در تست این هفته سراغ این منطقه از جهان رفته و قصد داریم تست مقایسه‌ای سه مدل از بهترین‌ها و جدید‌ترین خودروهای تولیدی خودروسازان آن را خدمتتان ارائه کنیم.

از ژاپن سراغ دو خودروساز رفته و هوندا آکورد EX و سوبارو لگاسی 2.5i هر دو مدل 2010 را انتخاب کرده‌ایم تا علاوه بر یکدیگر در برابر هیوندای سوناتا SE مدل 2010 از کره‌جنوبی نیز خودنمایی کنند. در این بین دو خودروی اول تاکنون فرصت حضور در بازار کشور را پیدا نکرده‌اند اما نسل جدید سوناتا، با ظاهری متفاوت و قابلیت‌های فنی به روز شده، چندی است پا به خیابان‌های ایران گذاشته و از این طریق می‌توان محکی مناسب بر توانمندی‌های این تازه وارد هیوندای زد. طبق روال گزارش‌های این بخش ابتدا سراغ معرفی خودروها رفته و سپس نتایج تست آنها را شرح می‌دهیم.

[تصویر:  2011_hyundai_sonata_se_6_cd_gallery.jpg]

شركت خودروسازي هيونداي در زمره خودروسازاني قرار دارد كه توانسته در صنعت خودروي جهان موفقيت‌هاي زيادي كسب كند. اين شركت كه در سال 1947 توسط چونگ جويونگ به عنوان يك شركت ساختماني تاسيس شد هيچ‌گاه فكر نمي‌كرد كه بتواند پس از گذشت بيش از نيم قرن به چنين موفقيت‌هايي دست پيدا كند.

هيونداي پس از تاسیس به تدريج توانست زير‌مجموعه‌هاي خود را گسترش داده و هم‌اكنون به عنوان يكي از گروه‌هاي خودروسازاني معروف در كنار ديگر رقبا به فعاليت مي‌پردازد، به طوري كه شركت زيرمجموعه آن با نام هيونداي موتورز در حال حاضر جزو پنج خودروساز بزرگ جهان قرار دارد و توانسته در بسیاری از بازار‌های جهان، پا به پای رقبای اروپایی و آسیاییش پیش برود.

اين شركت چند سالي است كه وارد بازارهاي ايران شده و در همين مدت كم توانسته سهم خوبي از بازار را كه عمدتاً در بخش خودروهاي شاسي‌بلند است، از آن خود كند. يكي از مدل‌هاي موفق هيونداي، سوناتا است كه قابليت‌هاي بالاي آن بر شهرت هيونداي در سراسر جهان افزوده است. اين مدل در ايران نيز وارد شده و مشتريان خاصي را به سمت خود جذب كرده است، حال هيونداي با تجربه سال‌هاي گذشته خود اقدام به معرفي مدل 2010 اين خودرو به بازار كرده و تغييرات خوبي نيز در آن صورت داده است.

هیوندای سوناتا SE خودرویی جذاب است كه در ابتدا بر روي آن موتور 2.4 ليتري چهار سیلندر نصب شده بود و این موتور می توانست تا 198 اسب بخار قدرت و 184 پوند ـ فوت گشتاور تولید کند، حال آنکه موتور فعلی این خودرو قادر به توليد قدرتي معادل 200 اسب‌بخار در شش هزار و 300 دور در دقيقه است. گشتاور آن نيز برابر با 186 پوند ـ فوت در چهار هزار و 250 دور در دقيقه اعلام شده، اين در حالي است كه حداكثر دور موتور آن شش هزار و 600 دور در دقيقه است.

[تصویر:  2011_hyundai_sonata_se_26_cd_gallery.jpg]

با توجه به وزن 1.67 تني اين خودرو نسبت وزن به قدرت آن معادل 8.35 کیلوگرم به ازای هر اسب بخار است ، در حالي كه از مجموع وزن آن 59.9 درصد روي چرخ‌هاي جلو و 40.1‌درصد روي چرخ‌هاي عقب قرار گرفته است. اين خودرو داراي جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتيك بوده و از فاصله محوري 2.79 متري برخوردار است. طول، عرض و ارتفاع آن نيز به ترتيب 4.82، 1.83 و 1.47 متر اندازه‌گيري شده است.

سيستم كنترل ثبات، كيسه‌هاي هواي جلو، بغل و پرده‌اي بغل به صورت استاندارد روي آن نصب شده و خودرو و موتور به میزان کافی گارانتي شده‌اند. براي خودرويي با چنين امكانات قيمت 23 هزار و 315 دلار به صورت استاندارد و براي خودرو حاضر در تست قيمت 26 هزار و 50 دلار تعيين شده است. از نقاط قوت این خودرو به طراحی متفاوت، تزیینات درونی جذاب، ویژگی‌ها و امکانات زیاد و مصرف سوخت پایین آن اشاره شده است، حال آنکه نداشتن موتور V6 از جمله ضعف‌های این خودرو برشمرده شده است.

[تصویر:  2010_subaru_legacy_2_5i_14_cd_gallery.jpg]

سوبارو لگاسی يكي از ژاپنی‌های حاضر در تست است كه موتور 2.5 ليتري آن قادر به توليد قدرتي برابر با 170 اسب‌بخار در پنج هزار و 600 دور در دقيقه است. گشتاور آن هم 170 پوند ـ فوت در چهار هزار دور در دقيقه و حداكثر دور موتور آن شش هزار و 400 دور در دقيقه اعلام شده است. با در نظر گرفتن وزن 1.71 تني لگاسی كه از دو خودرو ديگر بيشتر است، نسبت قدرت به وزن آن 10 کیلوگرم بر هر اسب‌بخار بوده و روي آن جعبه‌دنده‌های اتوماتيك مختلفی ارائه می شود. از كل وزن خالص لگاسی چرخ‌هاي جلو 58.5 درصد و چرخ‌هاي عقب 41.5 درصد را تحمل مي‌كنند. اين خودرو داراي فاصله محوري 2.75 متري و طول، عرض و ارتفاع 4.73، 1.82 و 1.5 متر است.

[تصویر:  2010_subaru_legacy_2_5i_12_cd_gallery.jpg]

امكانات كيسه هوای اين خودرو همانند سوناتا بوده و براي آن بهاي 20 هزار و 690 دلار در نظر گرفته شده، اين در حالي است كه خودرو شركت‌كننده در تست 22 هزار و 990 دلار مي‌ارزد. برای این خودرو نیز نقاط قوت و ضعف مشخص شده است که سواری راحت و روان، فضای کافی در بخش عقبی خودرو، مصرف سوخت قابل قبول و سیستم انتقال قدرت به چهار چرخ استاندارد از جمله مزایای آن است. این در حالی است که تعویض دنده کند و سیستم تعلیق ضعیف از جمله ضعف‌های این خودرو است.

و خودرو آخر كه در تست حضور دارد هوندا آکورد EX مدل 2010 است كه به رغم شباهت‌هاي زياد با خودروهاي ديگر تفاوت‌هايي نيز دارد. بر روی این خودرو موتوری قدرتمندی نصب شده است که توانایی تولید قدرتی معادل 190 اسب بخار در هفت هزار دور در دقیقه برای آن تعیین شده است. در همین حال گشتاور آن 162 پوند- فوت در چهار هزار و 400 دور در دقيقه اعلام شده است. حداكثر دور موتور اين خودرو نيز هفت هزار و 100 دور در دقيقه عنوان شده است.

[تصویر:  2010_honda_accord_ex_14_cd_gallery.jpg]

از ظاهر موتور چنين پيداست كه در مقايسه با نسل‌هاي قبلي آكورد اندكي بزرگ‌تر بوده و در عين حال قدرت آن نيز بيشتر است، اما بنا بر اظهارات رانندگان، اين خودرو در سربالايي‌ها چندان كارايي ندارد و نمي‌تواند طبق انتظارات عمل كند. گفتني است كه بر روي اين خودرو جعبه‌دنده پنج سرعته اتوماتيك نصب شده كه از عملكرد قابل قبولي برخوردار است.

البته يكي از رانندگان تست‌كننده خودرو گله كوچكي از نحوه تغيير دنده‌ها داشت ولي در مجموع از اين جعبه‌دنده راضي بود. هوندا آكورد EX وزني معادل 1.68 تن دارد و از اين وزن 61.3‌درصد روي چرخ‌هاي جلو و 38.7‌درصد روي چرخ‌هاي عقب واقع شده است. همچنين با در نظر گرفتن قدرت و وزن اين خودرو، نسبت وزن به قدرت آن 8.8 کیلوگرم بر هر اسب‌بخار محاسبه شده است. اين خودرو داراي فاصله محوري 2.79 متری است و براي طول، عرض و ارتفاع آن به ترتيب اندازه‌هاي 4.93، 1.84 و 1.47 متر تعيين شده است.

[تصویر:  2010_honda_accord_ex_1_cd_gallery.jpg]

اين خودروي پنج سرنشينه همچنين فضاي كافي در اختيار راننده و سرنشينان قرار مي‌دهد. اگر خواستيد يك دستگاه هوندا آكورد EX بخريد توجه داشته باشيد كه اين خودرو داراي سيستم كنترل ثبات و اصطكاك بوده و از كيسه‌هاي هواي دوتايي جلو و پرده‌اي جلو و عقب برخوردار است و خودرو و موتور آن به ترتيب سه سال يا 57.6 هزار کیلومتر و پنج سال يا 96 هزار کیلومتر گارانتي شده‌اند.

تست جاده

همان‌طور كه از ابتدا نيز مشخص بود هیوندا سوناتا در تست سرعت عملكرد بهتری از خود نشان داد و توانست رکوردهای خوبی از خود بر جای گذارد. در تست شتاب اوليه صفر تا 48 كيلومتر در ساعت سوناتا توانست مدت زمان 2.9 ثانیه را برای خود به ثبت برساند که این رکورد برای هوندا آکورد و سوبارو لگاسی به ترتیب 3.1 و 3.2 ثانیه بود.

در ادامه و در جریان شتاب 100 کیلومتر در ساعت نیز سوناتا با ثبت مدت زمان 7.8 ثانیه میدان دار بود. در این بخش آکورد توانست پس از طی مدت زمان 8.7 ثانیه ای سرعت خود را به 100 کیلومتر در ساعت برساند، حال آنکه سوبارو برای رسیدن به این شتاب به 8.7 ثانیه زمان نیاز داشت. سه خودرو در جریان شتاب 160 کیلومتر در ساعت فاصله خود را از دیگری زیاد کردند و هیوندا سوناتا نشان داد که در بهترین حالت قادر است پس از 20.7 ثانیه به این سرعت دست پیدا کند. برای دو خودروی دیگر در این بخش به ترتیب زمان‌های 23.3 و 25.9 ثانیه ثبت شد. تست يك‌چهارم مايل (402 متر) هم براي سوناتا، آکورد و لگاسی به ترتيب 16.1 ثانيه در 142.4 کیلومتر در ساعت، 16.6 ثانيه در 136 کیلومتر در ساعت و 16.9 ثانيه در 134.4 کیلومتر در ساعت به ثبت رسيد. در بخش حداکثر سرعت نیز این هیوندا سوناتا بود که توانست از دیگر رقبا پیش بیافتد به طوری که برای این خودرو حداکثر سرعت 208 کیلومتر در ساعت ثبت شد، حال آنکه حداکثر سرعت دو خودروی هوندا آکورد و سوبارو لگاسی به ترتیب 203.2 و 196.8 کیلومتر در ساعت بود که به ادعای تولید کنندگان این خودروها دلیل حداکثر سرعت پایین آنها محدودیت‌های دولتی بوده است. برتری سوناتا در بخش ترمزگیری نیز تداوم داشت و این خودرو توانست پس از طی مسافتی معادل 55.16 متر از سرعت 112 کیلومتر در ساعت متوقف شود. توقف از چنین سرعتی برای سوباروی سنگین وزن 55.47 متر مسافت نیاز داشت و این مسافت برای هوندا آکورد 58.21 متر بود. در بخش مصرف سوخت نوساناتی بین خودروها وجود داشت و نتایج متفاتی به دست آمد. در این بخش سوناتا توانست با هر گالن(3.78 ليتر) بنزين از باك 70 ليتري اش معادل 35.2 كيلومتر در شهر و 56 كيلومتر در جاده طي مسير كند. سوبارو لگاسی نیز نشان داد که می تواند با باك 70 ليتري 36.8 كيلومتر با هر گالن در شهر و 49.6 كيلومتر با هر گالن در جاده طي مسير كند. هوندا آکورد نیز توانست در بهترين ركورد با هر گالن بنزين 33.6 كيلومتر در شهر و 49.6 كيلومتر در جاده طي كند.

نتيجه‌گيری

در خاتمه تست و بررسي سه خودرو متخصصان حاضر به بخش‌هاي مختلف سه خودرو امتيازاتي دادند كه مشروح آن در جدول ارائه شده است، اما در بخش پيشرانه دو خودروی هیوندا سوناتا و هوندا آکورد توانستند از مجموع 55 امتياز در نظر گرفته شده 51 امتياز را از آن خود كنند كه اين امتياز براي سوبارو لگاسی معادل 45 بود. در بخش شاسي نيز سوناتا، آکورد و لگاسی توانستند از 60 امتياز به ترتيب 55، 54 و 52 امتياز كسب كنند. در بخش بررسي خودرو نيز فاكتورهايي همچون راحتي راننده، زيبايي ظاهري، طراحي دروني و قيمت مورد دقت قرار گرفت و در اين بخش اين هیوندای سوناتا بود كه بالاترين امتياز را به خود اختصاص داد و با امتياز 85 از 100 در صدر ايستاد. دو خودروي آکورد و لگاسی هم در اين بخش نتوانستند امتيازي بهتر از 79 و 84 از آن خود كنند. در نهايت نيز اين هیوندای سوناتا SE بود كه توانست با امتياز 211 از 240 بالاتر از هوندا آکورد با امتياز 205 و سوبارو لگاسی با امتياز 199 قرار بگيرد.

منبع: caranddriver - ترجمه: سیاوش عدالت - هفته نامه دنیای‌خودرو
پاسخ
تشکر شده توسط : asd.mohammad mehrdad1355
#2
دوست عزیز شما که همه امتیاز ها رو دادین به سوناتا. هیچ وقت اکوردو با سوناتا مقایسه نکن حالا بیایو با ماشینای بنز و شورلت مقایسه کنی یه چیزی ولی با هیوندای سوناتا کمی خنده داره .اکورد حجم موتورش 3500 v6 turboهستش چطور شد سوناتا 2400 v4شتابش بیشتر از هوندا شده از نظر سدان خانوادگی که اکورد از اون بهتره داخل سوناتا چندان بزرگ نیس ماکسیما از نظر حجم داخلی بزرگتر از سوناتا هست .از نظر قیمت هم سوناتا se2012 ازاکورد 2010 کمه یعنی میشه گفت قیمت اکورد 2.3 برابر قیمت سوناتاست که اینم برتری ماشینو نشون میده و با این قیمتش تو سال خودش بهترین فروشو داشت که باز هم داره. اکورد هرساله تو رده بندی های امتیاز و در مورد طرفدار و تولیدش 3 و4 میشه سال 2011 هم نمایشگاه رویتر 8 خودرو شگفت انگیز اعلام کرد که دو مدلش هوندا پر کرده بود که اول هوندا nsx concept بود و سومی اکورد 2012 concep که یه نمونه زده بود که توی 2012 قرار بود تولید بشه که تو اون نمایشگاه نام نشانی از ماشینای کره ای نبود الانم تو رده بندی خودرو ها هوندا تو ردیف 5 هست که هیوندای 18 و کیا 20 میباشد که این امار و طبقه بندی هرساله عوض میشه هر دوست عزیزی که می خواهند در این مورد اطلاعات کسب کنند تو ویکی پدیا سرچ کنه هستش . اگه ایران و ترکیه و عرب ها نبودن که چیزی بنام هیوندای و کیا نبود . کمپانی که موتورشو بده کشور های دیگه براش بسازه اون چه کمپانی هستش .در مورد سوبارو هم اطلاعات ندارم .
پاسخ
تشکر شده توسط : mehrdad1355


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مقایسه خودروهای کپی شده و مدلهای اصلی admin 10 9,763 1393-6-13، 12:41 عصر
آخرین ارسال: TIBA-NAVID
  هیوندای سوناتا کانورتیبل 2011 admin 1 4,542 1391-5-20، 11:22 عصر
آخرین ارسال: B3TA-Tiba-Amir
  «كيا اپتيما» خواهر «هيونداي سوناتا» Farshid 0 3,989 1389-2-25، 04:44 عصر
آخرین ارسال: Farshid

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان