كیا اپتیما یك خودرو در كلاس خودروهای چهاردر سدان متوسط محسوب میشود و در سال 2000 به بازار عرضه شد. اولین نسل از اپتیما در بیشتر بازارها با نام Kia Magentis نامیده میشد، به همین ترتیب دومین نسل نیز در كشور كره جنوبی Kia Lotze نام داشت.
نسل اول 2005 تا 2000
از اولین ورود كیا اپتیما به بازار زیاد نمیگذرد، نسل اول اپتیما در سال 2000 معرفی شد. از اپتیما به عنوان خواهر هیوندای سوناتا نام برده میشود، تفاوت اپتیما و سوناتا در طراحی خارجی و آپشنها است. كیا اپتیما در سال 2002 به روز شد، در كشور آمریكا این خودرو بر روی جلو پنجره خود لوگوی كیا را نمیدید اما در كانادا با لوگوی كیا به فروش میرسید. جلو پنجره اپتیما در سال 2003 برای مدل 2004 در آمریكا دچار تغییرات شد و طراحی آن كاملاً متفاوت با گذشته بود.
نسل دوم 2005 به بعد
نسل دوم كیا اپتیما در همه جای دنیا به غیر از آمریكا با نام Kia Magentis شناخته میشود و همچنین در نوامبر سال 2005 در كشور كره جنوبی با نام Lotze به فروش رفت. این نسل از اپتیما با هیوندای سوناتا متفاوت بود، اما در كشور كره جنوبی موتور 2.4 لیتری خطی چهار سیلندر همراه با گیربكس آن با هیوندای سوناتا مشترك بود.
اما اپتیما در سال 2008 دوباره به روز شد و در نمایشگاه نیویورک برای سال 2009 به نمایش گذاشته شد. طراحی دوباره اپتیما برای سرپرست تیم طراحی آئودی و فولكسواگن Peter Schreyer فرستاده شد تا راهنماییهای لازم را داشته باشد و در نهایت طراحی خارجی دچار تغییرات شد. تعدادی از تغییرات در قیمت داخلی به وجود آمد همچنین سیستم ماهوارهای به صورت آپشن قابل نصب بود.
موتورهای نصب شده بر روی كیا اپتیمای نسل دوم شامل 2 لیتری با 145 اسببخار قدرت و 2.4 theta با 175 اسببخار قدرت و 2.7 لیتری با 194 اسببخار قدرت است. همچنین كیا اپتیما در تست تصادفی كه توسط موسسه ایمنی اروپا Euro NCAP انجام شد توانست چهار ستاره از پنج ستاره را به دست آورد. سالها پیش كه پراید وارد كشور شد شاید هیچ كس فكرش را هم نمیكرد كه كمپانی كیا موتور بتواند به همچنین مقامی در صنعت خودروسازی جهان برسد اما این اتفاق افتاد و كمپانی كوچك كیاموتور تبدیل به یك رقیب جدی برای برندهای معروف دنیا شد. شركت كیا موتور در كشور ما نماینده انحصاری دارد كه اطلسخودرو نام دارد و عرضهكننده محصولات كیاموتور است.
محصولات كیا در كشور ما از بازار خوبی برخوردار است و توانسته جزو یكی از پرفروشترین برندها در ایران باشد اما در این میان یك برند دیگر كرهای نیز در بازار میتازد. این برند كه به نوعی همزاد كیاموتور است هیوندایی نام دارد و توانسته سهم خوبی را در بازار داشته باشد. تاكنون هر محصولی كه از شركت هیوندایی وارد بازار شده در همان كلاس یك نماینده هم از محصولات كیاموتور به بازار معرفی شده است اما در میان این خودروها كیاموتور در كلاس خودروهای سدان متوسط نمایندهای نداشت تا با هیوندایی سوناتا رقابت كند، هیوندایی سوناتا یكهتاز بازار در این كلاس بود و تنها رقیب خود را تویوتا كمری میدید كه البته باز هم به دلیل قیمت مناسبتر به همراه آپشنهای بیشتر بازار بهتری دارد اما بالاخره شركت كیاموتور و اطلسخودرو دست به كار شد و در این كلاس یك رقیب برای هیوندایی سوناتا به بازار عرضه كرد كه كیا اپتیما نام دارد و از یك موتور 2.7 لیتری شش سیلندر بهره میبرد كه با 191 اسببخار قدرت یك برگ برنده نسبت به موتور 2.4 لیتری هیوندایی سوناتا دارد. كیا اپتیما با ظاهر زیبا و عامهپسند انتظار داشت كه بازار فروش خوبی را تجربه كند البته این چنین نشد و در این رابطه با عارف مستقیمی، یكی از كارشناسان فروش محصولات هیوندایی و كیا گفتوگو كردیم. مستقیمی میگوید كیا اپتیما میتوانست بازار فروش بهتری را تجربه كند كه به واسطه سیاستهای شركت اطلسخودرو این چنین نشد و هم در نمونه صفر كیلومتر و هم در نمونه كار كرده بازار ضعیفی دارد.
شركت اطلسخودرو با گذاشتن شرایط فروش اقساطی میخواست بازار را در انحصار خود نگه دارد. به اعتقاد فروشندگان خودرو هر خودرویی كه به صورت اقساطی به فروش برسد بازارش خراب میشود، به همین دلیل واردكنندههای شخصی با پایین آوردن قیمت اقدام به جلوگیری از ضرر بیشتر كردند و این موضوع بازار را بیش از پیش خراب كرد هر چند سنتگرا بودن مردم ایران نیز مزید بر علت شد. چون مردم ایران هیوندایی سوناتا را به دلیل پس دادن امتحان به كیا اپتیمای تازه وارد ترجیح میدهند و در بازار دست دوم نیز هیوندایی سوناتا از موقعیت زیادی برخوردار است و به رغم ظاهر زیبا با موتور قویتر و امكانات نسبتاً بیشتر نتوانسته در بازار موفقیتی كسب كند. كیا اپتیما از جمله خودروهایی است كه راننده آن از سواری نرم و راحتی بهره میبرد و امكانات بسیار خوبی را با توجه به قیمت ارائه میدهد. اما یكی از بزرگترین مشكلات اپتیما كه قطعاً با گذشت زمان حل خواهد شد كمبود قطعات یدكی این خودرو در بازار و ابهام در قیمت آنهاست كه دلیل این امر تازهوارد بودن كیا اپتیماست. البته با گذشت زمان و كاركرد بیشتر این خودرو هم ایرادات فنی این تازهوارد نمایان شده و هم قطعات اپتیما در بازار فراوانتر خواهد شد. تنها لوازمی كه توانستیم قیمت آن را به دست بیاوریم لنت جلو با قیمت 70 هزار تومان و لنت عقب با قیمت 55 هزار تومان بود و دیگر لوازم به دلیل استفاده نشدن قیمت قطعی نداشت و در بازار نیز موجود نبود. این خودرو به دلیل تازهوارد بودن هنوز از نظر فنی دچار مشكل نشده و تنها دید ضعیف اطراف ایراد بزرگ این خودرو محسوب میشود. شتاب خودرو به نسبت سوناتای چهار سیلندر به دلیل موتور قویتر و پر بازدهتر بهتر است كیا اپتیما دارای امكانات رفاهی و ایمنی از جمله سانروف، كروز كنترل، ضبط CD خور با مارك اینفینیتی و ظرفیت شش دیسك، تودوزی چرم، كولر دیجیتال، سیستم كنترل پایداریESP، صندلیهای جلو برقی با گرمكن،پشت سری با قابلیت عكس العمل در برابر ضربه، سنسور دنده عقب استارتر، 10 عدد ایربگ و گیربكس تیپترونیك پنج سرعته است. قیمت اپتیما در نمونههای وارداتی به صورت خصوصی 44 میلیون تومان در نمونه فولآپشن 41 میلیون در نمونه نیمه فول است. همچنین قیمت این خودرو در نمایندگی اطلسخودرو 45 میلیون تومان بوده و فاقد استارتر و صندلیهای جلو برقی میباشد. در مقابل قیمت هیوندایی سوناتا فول 43 میلیون و 100 هزار تومان است و در نمونه نیمه فول كه شامل دو عدد ایربگ است 41 میلیون تومان است. افت قیمت هیوندایی سوناتا در بازار با یك سال كاركرد چیزی حدود سه میلیون و 500 هزار تومان است. اما كیا اپتیما از نظر قیمتی یك رقیب دیگر دارد كه تا حدودی تولید آن كمتر شده است. این محصول ژاپنی وبا اصالت كه در كشور ما تولید میشود و سالها است كه جزء با كیفیتترین محصولات تولیدی در صدر جدول قرار دارد خودرویی نیست جز ماكسیما. این خودروی شش سیلندر با 3000 سیسی حجم موتور و 270 اسببخار قدرت رقیبی جدی برای هر خودرویی در این رنج قیمتی محسوب میشود. هر چند كه از نظر امكانات رفاهی و ایمنی قابل رقابت با كیا اپتیما و هیوندایی سوناتا نیست اما داشتن نمایندگیهای زیاد و جا افتادن در بازار ایران همچنین بازار دست دوم عالی و استهلاك پایین مزید بر علت شده تا این خودرو بتواند در بازار ایران موفقیت زیادی داشته باشد.
اما اپتیما؛ سیستم زمانبندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپها (CVVT) و یك سیستم متغیر مكش (VIS) هیجان رانندگی با پیشرانه شش سیلندر كارایی به مراتب قدرتمندی را برای اپتیما به همراه میآورد. این سیستم علاوه بر افزایش كارایی و قدرت، مصرف سوخت را به مراتب كاهش میدهد و مصرف سوخت كمتری را باعث میشود. در این خودرو از سیستم تعلیق مستقل جلو و عقب استفاده شده كه نوع آن در جلو به صورت مكفرسون و در عقب با آرایش چند نقطهای با فنرهای پیچشی و صفحه ضد غلطش به صورت استاندارد روی اپتیما نصب شده است تا رانندگی با آرامش و كنترل بالا را برای راننده در هر شرایطی از جاده فراهم كند.
منبع: هفته نامه دنیای خودرو - عمادالدين جعفری
نسل اول 2005 تا 2000
از اولین ورود كیا اپتیما به بازار زیاد نمیگذرد، نسل اول اپتیما در سال 2000 معرفی شد. از اپتیما به عنوان خواهر هیوندای سوناتا نام برده میشود، تفاوت اپتیما و سوناتا در طراحی خارجی و آپشنها است. كیا اپتیما در سال 2002 به روز شد، در كشور آمریكا این خودرو بر روی جلو پنجره خود لوگوی كیا را نمیدید اما در كانادا با لوگوی كیا به فروش میرسید. جلو پنجره اپتیما در سال 2003 برای مدل 2004 در آمریكا دچار تغییرات شد و طراحی آن كاملاً متفاوت با گذشته بود.
نسل دوم 2005 به بعد
![[تصویر: 2006-kia-optima-top-front-rightjpg.jpg]](http://image.automotive.com/f/miscellaneous/kia-optima-and-sedona-trump-competition-for-2006-total-value/1008695+w600+cr1+re0+ar1/2006-kia-optima-top-front-rightjpg.jpg)
نسل دوم كیا اپتیما در همه جای دنیا به غیر از آمریكا با نام Kia Magentis شناخته میشود و همچنین در نوامبر سال 2005 در كشور كره جنوبی با نام Lotze به فروش رفت. این نسل از اپتیما با هیوندای سوناتا متفاوت بود، اما در كشور كره جنوبی موتور 2.4 لیتری خطی چهار سیلندر همراه با گیربكس آن با هیوندای سوناتا مشترك بود.
اما اپتیما در سال 2008 دوباره به روز شد و در نمایشگاه نیویورک برای سال 2009 به نمایش گذاشته شد. طراحی دوباره اپتیما برای سرپرست تیم طراحی آئودی و فولكسواگن Peter Schreyer فرستاده شد تا راهنماییهای لازم را داشته باشد و در نهایت طراحی خارجی دچار تغییرات شد. تعدادی از تغییرات در قیمت داخلی به وجود آمد همچنین سیستم ماهوارهای به صورت آپشن قابل نصب بود.
موتورهای نصب شده بر روی كیا اپتیمای نسل دوم شامل 2 لیتری با 145 اسببخار قدرت و 2.4 theta با 175 اسببخار قدرت و 2.7 لیتری با 194 اسببخار قدرت است. همچنین كیا اپتیما در تست تصادفی كه توسط موسسه ایمنی اروپا Euro NCAP انجام شد توانست چهار ستاره از پنج ستاره را به دست آورد. سالها پیش كه پراید وارد كشور شد شاید هیچ كس فكرش را هم نمیكرد كه كمپانی كیا موتور بتواند به همچنین مقامی در صنعت خودروسازی جهان برسد اما این اتفاق افتاد و كمپانی كوچك كیاموتور تبدیل به یك رقیب جدی برای برندهای معروف دنیا شد. شركت كیا موتور در كشور ما نماینده انحصاری دارد كه اطلسخودرو نام دارد و عرضهكننده محصولات كیاموتور است.
![[تصویر: 2009-kia-optima-1.jpg]](http://www.drivearabia.com/news/wp-content/uploads/2008/10/2009-kia-optima-1.jpg)
محصولات كیا در كشور ما از بازار خوبی برخوردار است و توانسته جزو یكی از پرفروشترین برندها در ایران باشد اما در این میان یك برند دیگر كرهای نیز در بازار میتازد. این برند كه به نوعی همزاد كیاموتور است هیوندایی نام دارد و توانسته سهم خوبی را در بازار داشته باشد. تاكنون هر محصولی كه از شركت هیوندایی وارد بازار شده در همان كلاس یك نماینده هم از محصولات كیاموتور به بازار معرفی شده است اما در میان این خودروها كیاموتور در كلاس خودروهای سدان متوسط نمایندهای نداشت تا با هیوندایی سوناتا رقابت كند، هیوندایی سوناتا یكهتاز بازار در این كلاس بود و تنها رقیب خود را تویوتا كمری میدید كه البته باز هم به دلیل قیمت مناسبتر به همراه آپشنهای بیشتر بازار بهتری دارد اما بالاخره شركت كیاموتور و اطلسخودرو دست به كار شد و در این كلاس یك رقیب برای هیوندایی سوناتا به بازار عرضه كرد كه كیا اپتیما نام دارد و از یك موتور 2.7 لیتری شش سیلندر بهره میبرد كه با 191 اسببخار قدرت یك برگ برنده نسبت به موتور 2.4 لیتری هیوندایی سوناتا دارد. كیا اپتیما با ظاهر زیبا و عامهپسند انتظار داشت كه بازار فروش خوبی را تجربه كند البته این چنین نشد و در این رابطه با عارف مستقیمی، یكی از كارشناسان فروش محصولات هیوندایی و كیا گفتوگو كردیم. مستقیمی میگوید كیا اپتیما میتوانست بازار فروش بهتری را تجربه كند كه به واسطه سیاستهای شركت اطلسخودرو این چنین نشد و هم در نمونه صفر كیلومتر و هم در نمونه كار كرده بازار ضعیفی دارد.
![[تصویر: 2009-kia-optima-2.jpg]](http://www.drivearabia.com/news/wp-content/uploads/2008/10/2009-kia-optima-2.jpg)
شركت اطلسخودرو با گذاشتن شرایط فروش اقساطی میخواست بازار را در انحصار خود نگه دارد. به اعتقاد فروشندگان خودرو هر خودرویی كه به صورت اقساطی به فروش برسد بازارش خراب میشود، به همین دلیل واردكنندههای شخصی با پایین آوردن قیمت اقدام به جلوگیری از ضرر بیشتر كردند و این موضوع بازار را بیش از پیش خراب كرد هر چند سنتگرا بودن مردم ایران نیز مزید بر علت شد. چون مردم ایران هیوندایی سوناتا را به دلیل پس دادن امتحان به كیا اپتیمای تازه وارد ترجیح میدهند و در بازار دست دوم نیز هیوندایی سوناتا از موقعیت زیادی برخوردار است و به رغم ظاهر زیبا با موتور قویتر و امكانات نسبتاً بیشتر نتوانسته در بازار موفقیتی كسب كند. كیا اپتیما از جمله خودروهایی است كه راننده آن از سواری نرم و راحتی بهره میبرد و امكانات بسیار خوبی را با توجه به قیمت ارائه میدهد. اما یكی از بزرگترین مشكلات اپتیما كه قطعاً با گذشت زمان حل خواهد شد كمبود قطعات یدكی این خودرو در بازار و ابهام در قیمت آنهاست كه دلیل این امر تازهوارد بودن كیا اپتیماست. البته با گذشت زمان و كاركرد بیشتر این خودرو هم ایرادات فنی این تازهوارد نمایان شده و هم قطعات اپتیما در بازار فراوانتر خواهد شد. تنها لوازمی كه توانستیم قیمت آن را به دست بیاوریم لنت جلو با قیمت 70 هزار تومان و لنت عقب با قیمت 55 هزار تومان بود و دیگر لوازم به دلیل استفاده نشدن قیمت قطعی نداشت و در بازار نیز موجود نبود. این خودرو به دلیل تازهوارد بودن هنوز از نظر فنی دچار مشكل نشده و تنها دید ضعیف اطراف ایراد بزرگ این خودرو محسوب میشود. شتاب خودرو به نسبت سوناتای چهار سیلندر به دلیل موتور قویتر و پر بازدهتر بهتر است كیا اپتیما دارای امكانات رفاهی و ایمنی از جمله سانروف، كروز كنترل، ضبط CD خور با مارك اینفینیتی و ظرفیت شش دیسك، تودوزی چرم، كولر دیجیتال، سیستم كنترل پایداریESP، صندلیهای جلو برقی با گرمكن،پشت سری با قابلیت عكس العمل در برابر ضربه، سنسور دنده عقب استارتر، 10 عدد ایربگ و گیربكس تیپترونیك پنج سرعته است. قیمت اپتیما در نمونههای وارداتی به صورت خصوصی 44 میلیون تومان در نمونه فولآپشن 41 میلیون در نمونه نیمه فول است. همچنین قیمت این خودرو در نمایندگی اطلسخودرو 45 میلیون تومان بوده و فاقد استارتر و صندلیهای جلو برقی میباشد. در مقابل قیمت هیوندایی سوناتا فول 43 میلیون و 100 هزار تومان است و در نمونه نیمه فول كه شامل دو عدد ایربگ است 41 میلیون تومان است. افت قیمت هیوندایی سوناتا در بازار با یك سال كاركرد چیزی حدود سه میلیون و 500 هزار تومان است. اما كیا اپتیما از نظر قیمتی یك رقیب دیگر دارد كه تا حدودی تولید آن كمتر شده است. این محصول ژاپنی وبا اصالت كه در كشور ما تولید میشود و سالها است كه جزء با كیفیتترین محصولات تولیدی در صدر جدول قرار دارد خودرویی نیست جز ماكسیما. این خودروی شش سیلندر با 3000 سیسی حجم موتور و 270 اسببخار قدرت رقیبی جدی برای هر خودرویی در این رنج قیمتی محسوب میشود. هر چند كه از نظر امكانات رفاهی و ایمنی قابل رقابت با كیا اپتیما و هیوندایی سوناتا نیست اما داشتن نمایندگیهای زیاد و جا افتادن در بازار ایران همچنین بازار دست دوم عالی و استهلاك پایین مزید بر علت شده تا این خودرو بتواند در بازار ایران موفقیت زیادی داشته باشد.
![[تصویر: 2009-kia-optima-3.jpg]](http://www.drivearabia.com/news/wp-content/uploads/2008/10/2009-kia-optima-3.jpg)
اما اپتیما؛ سیستم زمانبندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپها (CVVT) و یك سیستم متغیر مكش (VIS) هیجان رانندگی با پیشرانه شش سیلندر كارایی به مراتب قدرتمندی را برای اپتیما به همراه میآورد. این سیستم علاوه بر افزایش كارایی و قدرت، مصرف سوخت را به مراتب كاهش میدهد و مصرف سوخت كمتری را باعث میشود. در این خودرو از سیستم تعلیق مستقل جلو و عقب استفاده شده كه نوع آن در جلو به صورت مكفرسون و در عقب با آرایش چند نقطهای با فنرهای پیچشی و صفحه ضد غلطش به صورت استاندارد روی اپتیما نصب شده است تا رانندگی با آرامش و كنترل بالا را برای راننده در هر شرایطی از جاده فراهم كند.
منبع: هفته نامه دنیای خودرو - عمادالدين جعفری