زمان کنونی: ۱۳۹۳-۷-۳۰, ۰۱:۰۳ صبح درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)



خودروی دنا محصول جدید ایران خودرو


ارسال موضوع  ارسال پاسخ   
  • 23 رأی - میانگین امتیازات: 4.83
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
امتیاز موضوع:
 
خودروی دنا محصول جدید ایران خودرو
ارسال: #1
۱۳۹۱-۴-۱۱, ۰۷:۳۰ صبح
Star خودروی دنا محصول جدید ایران خودرو
ایران خودرو برای خانواده خودرو ملی خود، عضو تازه ای را معرفی نموده که به نام دنا نامگذاری شده است. این خودرو جدید بر پایه و اساس و پلاتفرم سمند بنا می شود. با این حال قرار است با نصب کلیه تجهیزات ممکن در آن تبدیل به لوکس ترین و گران ترین عضو خانواده سمند درآید.

خودرو ملی دنا

مشخصات اعلامی این خودرو با مشخصات سورن ELX تفاوت چندانی نمی کند. اما تغییرات در نمای ظاهری آن، باعث ایجاد تنوع و هویتی جدید برای آن شده است. این امر می تواند به بازارهای صادراتی سمند و سورن (که معمولاً تحمل یکنواختی و طراحی تکراری را ندارند) نفس تازه ای ببخشد.

این خودرو با طراحی خشن تر و اسپورت تر نسبت به سورن و با قیمت مشابه آن ، رقیبی برای سایر محصولات ایران خودرو نظیر پژو پارس و سورن خواهد بود. خودرو دنا در سال 91 وارد بازارها خواهد شد و اعلام شده که از نظر ایمنی و زیست محیطی، مطابق آخرین استانداردهای اروپا خواهد بود. تولید این خودرو نیز در سال اول 35 هزار دستگاه و به تدریج تا 100 هزار دستگاه خواهد رسید.

این خودرو مجهز به دو کیسه هوا، کمربندهای ایمنی با نیروی پیش کشنده، ستون فرمان جمع شونده در هنگام تصادفات و ترمزهای ABS خواهد بود. موتورهای آن نیز از خانواده موتور ملی EF7 و در دو نوع عادی و توربو شارژر می باشند.

از نظر امکانات رفاهی نیز می توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، سیستم کمک پارک عقب، آیینه های برقی، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو، سیستم ضد سرقت و سایر امکانات (مشابه سورن) می باشد.

طراحی داشبورد و کنسول آن برخلاف انتظار با مدلهای سورن متفاوت است و از هیوندای سوناتا اقتباس گردیده اما ممکن است بعلت هزینه بالای تولید و قالبهای مجزا، نهایتاً داشبورد سورن را روی آن ببینیم. و یا این داشبورد را در نهایت روی مدلهای سورن هم ببینیم. (این داشبورد جدید که بسیار زیبا هم هست، هنوز ساخته نشده است و تنها درعکسها وجود دارد و نمونه های تولیدی با داشبورد سورن به نمایش درآمدند)

قیمت خودرو دنا بین 14 میلیون برای مدل پایه با موتور EF7 بنزینی تا 25 میلیون تومان برای مدل EF7 توربو متغیر خواهد بود.

نکته قابل ذکر در مورد این خودرو، تبلیغات وسیع و جنجال خبری و رسانه ای و اعلام رونمایی یک خودروی کاملاً جدید و ایرانی و پیشرفته از سوی ایران خودرو بوده که حتی مراسمی بزرگ با حضور وزیر صنایع را نیز شامل گشته است. باید پرسید که تغییرات در خودروی سورن و فیس لیفت این خودرو با پلاتفرم دهه 90، اینچنین پرهیاهو گشته است؟ واقعاً سقف انتظاراتمان از خودروسازی کشور با این همه حمایت دولتی و محرومیت مردم از داشتن خودروهای روز و ارزان، چنین پایین آمده که برای هر تغییر جزئی وزیر مملکت را وادار به رونمایی و دست زدن و تحسین های مبالغه آمیز کنیم؟ آیا بهتر نیست ایران خودرو بجای چنین شوهایی از موتورهای قدیمی و پرمصرف سمند و پژو دست بردارد و همین موتور EF7 یادشده را که اکنون تنها در کاتالوگها و تبلیغات دیده می شود، به خط تولید باز گرداند؟ آیا بهتر نبود بجای ساخت مدلهای مشابه 405، پارس، سمند، ال ایکس، سورن، سریر و اکنون دنا که همگی بروی پلاتفرم قدیمی 405 بنا شده اند، کلیه هزینه های طراحی و تولید این مدلها را صرف یک پلاتفرم جدیدتر و امروزی می کردند؟ دوستان ایران خودرو ظاهراً فقط به تعویض پالان می اندیشند! خر یادشده (پلاتفرم 405) مرگ ندارد. نظر شما چیست؟

مشخصات فنی خودرو دنا
ایمنی
o مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
o مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
o مجهز به کیسه های هوای جانبی (برخی از مدل ها)
o مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو (جلو)
o مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
o ستون فرمان جمع شونده در تصادف
o چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی درها

رفاهی
o مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک (کلیه مدل ها)
o سامانه فرمان برقی (مدل ایی ال ایکس)
o سامانه ورود بدون کلید
o آینه های جانبی برقی
o سامانه کمک پارک عقب
o رادیوپخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه ای (مدل ایی ال ایکس)
o ستون فرمان قابل تنظیم
o کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان (مدل ایی ال ایکس)
o آینه های جانبی برقی (تاشو برقی با گرمکن برای مدل ایی ال ایکس)
o هندزفری بلوتوث
o شیشه های سولار رنگی
o زیرآرنجی جلو و عقب
o قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
o صندلی های برقی جلو

عملکردی
o برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
o قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای
o رینگ اسپورت آلومینیومی

o سامانه ضد سرقت immobilizer
o قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو

زیست محیطی
o مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو4 قابل ارتقا به یورو5

مشخصات فنی دنا با موتور EF7
نوع موتور …………………………….. EF7NA
تعداد سیلندر ……………………….. 4 خطی
حجم موتور ………………………….. 1648 سی سی
قطر سیلندر …………………………. 78.6 میلی متر
کورس پیستون ……………………. 85 میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. 115 اسب بخار در دور 6000 (بنزین)
حداکثر قدرت ………………………. 105 اسب بخار در دور 6000 (گاز)
حداکثر گشتاور …………………….. 155 نیوتن متر در دور 4500 (بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. 136 نیوتن متر در دور 4500 (گاز)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… 16
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو 4
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیرو
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… 500 لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. 66 لیتر



مشخصات فنی دنا با موتور توربوشارژ
نوع موتور …………………………….. EF7TC
تعداد سیلندر ……………………….. 4 خطی
حجم موتور ………………………….. 1648 سی سی
قطر سیلندر …………………………. 78.6 میلی متر
کورس پیستون ……………………. 85 میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. 150 اسب بخار در دور 5500 (گاز / بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. 215 نیوتن متر در دور 2200 تا 4800 (گاز / بنزین)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… 16
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو 4
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS)
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… 500 لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. 66 لیتر

[تصویر:  4-8-2012.jpg]

[تصویر:  4-8-2012-7.jpg]

[تصویر:  console_centrale.jpg]

[تصویر:  FRONT_110408_high.jpg]

[تصویر:  pers_110408_high.jpg]

[تصویر:  4-8-2012-4.jpg]

منبع:مجله پدال
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط : TIBA-NAVID admin mehrdad1355 PH3N0M rezahabibi99 Tiba sam en.delbordeh pedram_888
ارسال: #2
۱۳۹۱-۴-۱۱, ۰۷:۴۷ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳۹۱-۴-۱۱ ۰۷:۵۲ صبح، توسط TIBA-NAVID.)
RE: خودروی دنا محصول جدید ایران خودرو
یه صحبت با نمک که چندی پیش در مورد دنا گفته شد ...! زیاد دور نیست ... زمان افتتاح خودرو ... این حرفا رو محض اینکه از خاطرمون نره ثبت کردم ...
بعدا ببینیم در مورد این قیمت فروش اولش چه قدر بیشتر از صحبت اولشون خواهد بود ..!

خودرو دنا به‌تدريج جايگزين سمند خواهد شد.!

خبر مال حدود اوایل پارسال هست ....زمان رونمایی از دنا...
این رو یادتون باشه و بعدا که قیمت های آپدست جدید این خودرو اومد یادتون باشه این ماشین اول میخواست جایگزین سمند باشه و بعد سر از کجا در آورد ...!

مشروح خبر مربوط به رونمایی دنا :

دنا جدیدترین خودروی پیشرفته با برند ایرانی امروز در مراسمی با حضور وزیر صنایع و معادن رونمایی شد.

به گزارش خبرخودرو، دنا با نشان ملی و پلتفرم داخلی ، طبق استانداردهای ایمنی و زیست محیطی اروپایی تولید شده است.


رقابتی بودن در بازارهای داخلی و خارجی و ارائه محصولی با ظاهری جدید از برند ملی با کمترین حجم سرمایه گذاری و بیشترین اثر گذاری از اهداف طراحی و تولید این محصول اعلام شده است.

انطباق با استاندارد های ایمنی تصادف از پهلو و جلو، کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، کمربند های ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب و با پیش کشنده و محدود کننده نیرو و ستون فرمان جمع شونده در تصادف از مزیت های خودرو "دنا" است.

این خودرو استاندارد آلایندگی یورو 4 و همه استانداردهای 55 گانه ملی را تامین می کند.


خودرو دنا از نظر رفاهی به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک و مهمترین ویژگی عملکردی آن ، برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس، قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای، سامانه ضد سرقت، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو و رینگ اسپرت آلومینیومی مجهز است.

همچنين به گزارش فارس دنا بر روي پلت فرم سمند و در كلاس ابعادي D و در گونه LX و ELX توليد خواهد شد.
نوع LX دنا با مشخصات پايه و در گروه خودروهاي با رنج قيمتي ۱۸ تا ۲۵ ميليون تومان و نوع ELX اين خودرو به عنوان يك محصول لوكس در گروه خودروهاي با رنج قيمتي ۱۴ تا ۱۸ ميليون تومان توليد و به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته مصلح معاون مركز تحقيقات ايران خودرو، دنا به‌تدريج جايگزين سمند خواهد شد و به اين ترتيب براي صادرات ۱۰ هزار دستگاه از اين خودرو در بازارهاي جهاني برنامه‌ريزي صورت گرفته است.

وي طول عمر دنا را ۷ سال عنوان كرد و گفت: در اين خودرو طراحي جديد بدنه، تزئينات داخلي و خارجي و ارتقاي سيستم‌هاي پلت‌فرمي مدنظر بوده است.

مصلح با بيان اينكه توليد آزمايشي دنا از آذر امسال آغاز خواهد شد افزود: توليد تجاري اين محصول از اسفندماه ۹۰ شروع مي‌شود.

وي با بيان اينكه دنا استانداردهاي ۵۵ گانه توليد خودرو را كسب مي‌كند اظهار داشت: اين خودرو در زمان ۱۱.۹ ثانيه شتاب صفر تا ۱۰۰ را طي مي‌كند و در زمان ۱۸.۴۱ ثانيه قادر به طي مسافت ۴۰۰ متري است.

معاون مركز تحقيقات ايران خودرو مصرف سوخت سيكل تركيبي دنا را در ۱۰۰ كيلومتر ۷.۴ ليتر اعلام كرد و گفت: اين خودرو قابليت كسب كردن استاندارد آلايندگي يورو ۴ را داراست.

به گفته وي، دنا با گيربكس دستي عرضه خواهد شد و در حال حاضر برنامه‌ريزي براي توسعه اين محصول با گيربكس اتوماتيك نيز در حال انجام است.

مصلح تصريح كرد: دنا از نظر قواي محركه در ۴ نوع توليد مي‌شود كه شامل LX با موتور EF۷ بنزيني، ELX با موتور EF۷ بنزيني، ELX با موتور توربوشارژ و LX با موتور EF۷ گاز سوز است.
"دنا " به عنوان چهارمين خودروي ملي كشور بعد از سمند، تيبا و رانا توسط مهندسان ايراني و بدون مشاركت خارجي ها طراحي شده است.


[تصویر:  18693_671.jpg]

[تصویر:  18694_418.jpg]

[تصویر:  18702_432.jpg]

از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر ،، یادگاری که در این گنبد دوار بماند

ای سرزمین من، شورآفرین میهن
دور از تو باد ای مرز باور، دست اهریمن

------------------ ((ا))
ای خاک مهر آیین، آیینه ی ایمان
ای در پناه لطف یزدان، جاویدان ایران

[تصویر:  4wdsvvxpm4xq51efs0h.jpg]
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - ( آپشن های جانبی الکتریکی و امکانات و لوازم مدرن قابل نصب )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...)
[تصویر:  star.gif] تاپیک انتخاب تایر مناسب برای تیبا و ریو ( + تصاویر مربوطه)
[تصویر:  star.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا- ( مشکلات پیش آمده +علت +طریقه رفع مساله -راهکار پیشنهادی)
[تصویر:  exclamation.gif] فرم شکایت صاحبان خودروی تیبا از سایپا به علت برخی از مشکلات موجود در این خودرو
[تصویر:  video.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا-گالری تصاویر خودروی ملی سایپا تیبا ( TIBA )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیرشاخه تیبا-ثبت نام و تحویل خودرو و زمان انتظار و موارد پیرامون)
[تصویر:  star.gif] فروشگاه پدال-(عرضه آپشن و قطعات برتر تیبا با بهترین کیفیت قطعات اصلی با مدارات و آموزش نصب کامل در سراسر کشور )
[تصویر:  video.gif] تاپیک گالری بخش تیونینگ و آپشن های مدرن فروشگاه پدال( TIBA )
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط : admin mehrdad1355 AliMoh rezahabibi99 Tiba sam en.delbordeh PH3N0M pedram_888 شهاب
ارسال: #3
۱۳۹۱-۴-۱۲, ۰۷:۴۹ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳۹۱-۴-۱۲ ۱۰:۲۲ صبح، توسط TIBA-NAVID.)
RE: خودروی دنا محصول جدید ایران خودرو
یه مصاحبه جالب با مدیر پروژه دنا در مورد این پروژه :
(موارد جانبی در بین صحبت ها مطرح شده که خوندنشونو بهتون توصیه میکنم ...
اعتراف به بعضی اسامی و صحبت هایی که در ابتدای رونمایی این خودرو مطرح شد و بعدا نمونه ازشون درج میکنم در این جالب توجه بود)
موارد جالب توجه و خیلی خوب و اساسی تو این مصاحبه از ریز و درشت پرسیده شده ...
صحبت های جالب و بعضا بامزه ای هم که حاکی از اعتماد به نفس هم بعضیاش داره جالب توجه و خوندنی هست .. Smile
با هم بخونیم :


[تصویر:  652_889.jpg]

آیا «دنا» سمند است؟

عصر خودرو : ایران خودرو چندی پیش در شرایطی از محصول جدید خود با نام «دنا» رونمایی کرد، که برخی از خبرگزاری‌ها بلافاصله بعد از رونمایی از این خودرو سوالاتی پیرامون طراحی، نام و قیمت آن مطرح کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد این سوالات بیشتر حول محور «سمند بودن یا نبودن دنا» می‌چرخید و برخی ازاین خبرگزاری‌ها اعتقاد داشتند «دنا» مدلی جدید از سمند است.از همین رو به سراغ مدیر پروژه «دنا» رفتیم، تا در مورد داستان طراحی این خودرو بپرسیم و پاسخ ابهامات مربوطه را از زبان وی بشنویم. رحیمی در این مورد عنوان می‌کند که پلت فرم «دنا» ارتقا یافته پلت فرم سمند است.

چه شد که ایران خودرو یکباره به فکر طراحی و تولید «دنا» افتاد؟

چندان یکباره هم نبود! ایران خودرو همواره به فکر تولید محصولات جدید بوده و هست. ما از وقتی که بحث کاهش پلکانی تعرفه واردات مطرح شد، سعی کردیم به خاطر حفظ بازار خود محصولات جدید ارائه کنیم، که «دنا» هم یکی از آنهاست. از آنجاکه می‌بایست هم استراتژی ایران خودرو را مورد توجه قرار می‌دادیم و هم محدودیت‌های مالی شرکت را در نظر می‌گرفتیم، پروژه «دنا» را تعریف و از آذر ماه 87 نیز فاز مطالعاتی آن را آغاز کردیم. به هر حال خودرویی که با نام سمند روانه بازار کرده بودیم، مشکلاتی داشت و این مشکلات در مدل LX برطرف شد. با این کار، جایگاه سمند در بازار ایران ارتقا پیدا کرد و پس از LX نیز سورن به طراحی و تولید رسید. چون خیلی‌ها ایراد می‌گرفتند که ایران خودرو فقط چراغ و سپر و اسم محصول را عوض می‌کند، تصمیم گرفتیم این بار تغییراتی اساسی در محصول ایجاد کرده و نمونه‌ای جدید (دنا) را عرضه کنیم. به نظرم چون پروژه خوبی بود، روند آن نیز خوب پیش رفت. این پروژه در اواخر مدیریت آقای منطقی کلید خورد، اما با آمدن آقای نجم‌الدین، روند کار تسریع شد.

هزینه طراحی «دنا» چقدر شد؟

حدود 60 میلیارد تومان.

حتما در جریان هستید که پس از رونمایی «دنا»، بحث‌های مختلفی در مورد پلت فرم این محصول و هویت آن پیش آمد. در حال حاضر نیز برخی معتقدند «دنا» خودرو ملی جدیدی نیست و مدلی ارتقا یافته از سمند است. نظر شما در واکنش به این اظهارنظرها چیست؟ اصلا پلت فرم این خودرو از کجا آمده است؟

ببینید، پلت فرم به آن قسمت از خودرو گفته می‌شود که از چشم مشتری پنهان است. به عنوان مثال، سیستم تعلیق و سوخت‌رسانی جزو پلت فرم به حساب می‌آیند. حال در مورد پلت فرم «دنا» باید بگویم که اجزای آن همان اجزای سمند محسوب می‌شود، ولی بدنه و شاسی آن ارتقا پیدا کرده است. در واقع ما از سیستم‌های تعلیق، سوخت رسانی و تجهیزات الکتریکی سمند بهره برده و با طراحی بدنه‌ای جدید، «دنا» را تولید کرده‌ایم.

پس چرا نام آن را خودرو ملی گذاشته‌اید؟

چه اسمی باید می‌گذاشتیم؟

شما خودتان می‌گویید از پلت فرم سمند استفاده کرده‌اید، خوب با این حساب «دنا» ملی محسوب می‌شود، اما نه چهارمین خودرو ملی، بلکه مدلی جدید از سمند است.

این کار را تویوتا هم که بزرگ‌ترین خودروساز دنیاست، انجام می‌دهد. مثلا همین لکسوس و کمری از لحاظ پلت فرم فرقی با هم ندارند، اما دو محصول متفاوت هستند و تویوتا هم به خاطر آنکه مشتری احساس نکند این دو، یکی هستند، یکی را تحت برند اصلی و دیگری را تحت برند لکسوس به بازار می‌دهد. این اصلا کار بدی نیست و اتفاقا تولید محصولی مثل «دنا» هوش ایرانی‌ها را می‌رساند، زیرا ما توانسته‌ایم با طراحی آن، منافع ملی را در نظر بگیریم. از نظر من وقتی همه فرآیندهای تولید یک خودرو در کشور انجام می‌شود، باید آن را ملی بدانیم.

شما اگر «دنا» را به عنوان مدل ارتقا یافته سمند رونمایی می‌کردید، کسی بحثی روی آن نداشت، اما اینکه آن را چهارمین خودرو ملی می‌دانید، به نوعی محل ایراد است.

«دنا» که ارتقا یافته سمند نیست. این خودرو محصولی جدید به حساب می‌آید و ما هم نامی جدید را برای آن در نظر گرفته‌ایم. الان شما می‌توانید عنوان کنید چون پلت فرم سمند متعلق به پژو 405 است، این دو خودرو یکی هستند؟ قطعا نمی‌توانید، چون یکی نیستند. ممکن است هندسه و مکانیزم قطعات دنا و سمند یکی باشد، اما مشخصات فنی آنها با یکدیگر متفاوت است.

مشخصات فنی «دنا» با مشخصات فنی آخرین مدل سمند چه تفاوتی دارد؟

ممکن است مثلا سیستم تعلیق آنها یکی باشد (مکفرسون)، اما قطعا مشخصات فنی آن در «دنا» بهبود یافته است. ما حتی وقتی خودرو جدیدی را عرضه می‌کنیم، به قطعه‌سازان خود نیز مشخصات تازه‌ای را برای تولید قطعات مربوطه می‌دهیم و آنها مجبورند کل فرآیند تولید را ارتقا داده و قطعه باکیفیت تری تولید کنند. از طرفی ما وقتی قصد داریم محصول جدیدی را به بازار بدهیم، یک سری بازخوردها را از خودروهای قبلی اخذ کرده و آنها را در محصول جدید لحاظ می‌کنیم. مثلا سختی فنر سورن را در «دنا» تغییر داده‌ایم.

ایران خودرو وقتی سورن را به طراحی رساند، «سمند بودن» آن را انکار نکرد، اما در مورد «دنا» این اتفاق رخ نداد. این در حالی است که سورن هم نسبت به LX، ارتقا یافته بود.

شما باید به حجم تغییرات یک خودرو توجه کنید. گاهی این حجم تغییرات تنها به به تعویض چراغ و سپر و تزئینات داخلی و خارجی منتهی می‌شود و از خودرو تغییر یافته با لقب

«مدل سال» یاد می‌کنند. اما گاهی تغییرات آنقدر زیاد است که باید آن را «محصولی جدید» نامید. به عنوان مثال الان در ذهن مشتری این طور جا افتاده که ترمز سمند (سمند معمولی) خوب نیست و ایران خودرو هر کاری هم که بکند، نمی‌تواند این ذهنیت مشتری را تغییر دهد. این در حالی است که اگر آن را تحت مدلی دیگر عرضه کنیم، مشتری تفاوت را احساس خواهد کرد. این کار آثاری روانی دارد، به نحوی که برای مشتری اطمینان می‌آورد.

یعنی شما به نوعی خواسته‌اید ذهنیت مشتریان را در مورد سمند تغییر دهید؟

خب این باعث می‌شود که مشتری نسبت به تغییرات مثبت اعمال شده، اطمینان ایجاد کند. ما در طراحی «دنا» علاوه بر ارتقا و بهبود اجزای پلت فرم سمند، بدنه را نیز تغییر داده‌ایم، همان طور که تویوتا محصول کرولای خود را با بدنه جدید و تحت عنوان لکسوس به بازار می‌دهد. حالا اینکه ما نام «ملی» را برای محصولات جدید در نظر می‌گیریم، به دلیل افتخار آن است. به هر حال ما از خودروسازی دنیا عقب هستیم و وقتی می‌توانیم محصولی داخلی را تولید کنیم، این باعث افتخار است. وقتی سمند رونمایی شد، خیلی‌ها ایراد گرفتند که این کار خارجی‌هاست و ایرانی‌ها نقشی در آن نداشته اند، اما «دنا» در همین مرکز تحقیقات ایران خودرو و بدون حتی مشاوره از خارجی‌ها طراحی شده است. تمام قطعات و سیستم‌های «دنا» داخلی‌سازی شده و نیازی به خارجی‌ها در این مورد نداریم.

با تمام صحبت‌های شما، من باز هم به این نتیجه می‌رسم که ایران خودرو به خاطر دید نه چندان مثبت مشتریان روی سمند، تمایلی نداشت «دنا» را سمندی جدید بنامد.

من این را قبول ندارم. مدل ابتدایی سمند به دلیل اینکه محصولی ایرانی بود، دیر در بازار جا افتاد، اما با ورود مدل LX، سمند جای خود را پیدا کرد و آمار فروش ما نیز از استقبال مشتریان حکایت دارد.

اگر اینطور است چرا نام این محصول جدید را «سمند دنا» نگذاشتید؟


ما چون قبلا پیشوند «ایران خودرو» را به محصولات خود نمی‌چسباندیم و مثلا نمی‌گفتیم «ایران خودرو سمند»، همواره از پیشوند سمند استفاده کرده‌ایم، اما نمی‌خواستیم در مورد «دنا» نیز این کار را انجام دهیم، چون «دنا» را محصولی جدید می‌دانیم. در واقع ایران خودرو قصد دارد روند نامگذاری محصولات خود را تغییر داده و کلمه «ایکو» (تلفظ خارجی ایران خودرو) را کنار نام محصولات جدید خود قرار دهد و مثلا بگوید، «ایکو دنا».

در اینکه «دنا» خودرویی جدید به حساب می‌آید، شکی نیست، اما وقتی خود شما و همکارانتان عنوان می‌کنید پلت فرم آن متعلق به سمند است، نباید «سمند بودن» آن را انکار کرد.

ما که نمی‌خواهیم سر مشتری را کلاه بگذاریم. وقتی داخل و خارج خودرو کلا جدید است و طراحی‌اش عوض شده، ما باید آن را محصولی جدید بدانیم و نامی جدید انتخاب کنیم. در همه جای دنیا هم خودروسازان روی پلت فرم‌های خود، محصولات جدید طراحی و تولید می‌کنند و نام جدید برای آنها در نظر می‌گیرند.

خب ما که یک پلت فرم بیشتر نداریم و آن هم «سمند» است. ایران خودرو محصولی جدید روی پلت فرم سمند طراحی کرده، اما نمی‌خواهد آن را سمند بنامد. در واقع مثل این می‌ماند که بچه‌ای را پس از تولد به خانواده‌ای دیگر بدهند و نام خانوادگی جدیدی برای آن در نظر بگیرند.

مثال شما را قبول ندارم. به هر حال ما محصولی جدید طراحی کرده‌ایم و اجزای پلت فرم آن نیز ارتقا یافته است. الان همین

«پژو 207 آی» خودرویی است که روی پلت فرم 206 طراحی شده، اما پژو آن را محصولی جدید می‌داند و هیچ اشکالی هم ندارد. فرق 206 با 207 این است که تزئینات داخلی و ظاهر خارجی 207 تغییر کرده است. در واقع پژو هم به نوعی از ما یاد گرفته و فهمیده است که این جور کارها نیز اشکالی ندارد.

در صحبت‌هایتان گفتید که از مشاوران خارجی کمک نگرفتید و این موضوع برای ایران خودرو و مجموعه صنعت کشور خوشحال‌کننده است. به نظر شما مشاوره نگرفتن از خارجی‌ها، برای مشتریان ایرانی نیز خوشحال‌کننده خواهد بود؟

مشاوره نگرفتن با استفاده نکردن از تکنولوژی فرق دارد. این بدان معنی نیست که ما از تکنولوژی روز دنیا در طراحی «دنا» استفاده نکرده‌ایم.

شما سمند را در نظر بگیرید، این خودرو در حد سی، چهل سال ایران خودرو را به روز کرد و زیرساخت‌های زیادی را در بخش‌های مختلف ایران خودرو به وجود آورد. سمند باعث شد ترس ما در طراحی خودرو بریزد و به نوعی با تکنولوژی روز آشنا شویم. الان خط تولید بدنه و نرم افزارهای طراحی ایران خودرو از تکنولوژی روز عقب نیست. اتفاقا چون در ایران قانون کپی رایت وجود ندارد، خودروسازان می‌توانند به راحتی و بدون آنکه پول زیادی بدهند، نرم افزارهای پیشرفته طراحی را تهیه کنند. به نظر من در حال حاضر همه چیز در صنعت خودرو کشور به روز و پیشرفته است.

حتی خودرو؟

خود خودروها هم مشکل خاصی ندارند، اگر مشکلی هم هست، به خاطر نوع دید و فرهنگ مشتریان ایرانی است. الان اگر کسی بخواهد تلویزیون بخرد، قبل از هر برندی به سراغ «سونی» می‌رود، چون در ذهن‌اش این‌گونه جا افتاده که «سونی» از بقیه برندها بهتر است. در بازار خودرو هم همین دید وجود دارد، به نحوی که مشتری وقتی می‌خواهد خودرو بخرد، شاید اول به سراغ تندر برود و بعد سمند. در حالی که تفاوت چندانی میان تندر و سمند نیست، اما مشتریان گمان می‌کنند چون تندر مال رنوی فرانسه است، اول باید به سراغ خرید آن بروند.

اگر موافق باشید از این بحث بگذریم و در مورد برخی دیگر از حواشی «دنا» صحبت کنیم، مانند قیمت.

قیمت «دنا» 18 تا 25 میلیون تومان است و این رقم به نظر من اصلا عجیب و زیاد نیست. شما باید کیفیت «دنا» را در نظر بگیرید. وقتی ایران خودرو قرار است این محصول را با استفاده از قطعات پیشرفته تر و با کیفیتی بهتر عرضه کند، خب قیمت آن بالاتر خواهد بود. به هر حال باید بپذیریم کیفیت برابر است با قیمت.

آیا در خودروسازی ایران هم کیفیت برابر است با قیمت؟!

خب باید شرایط بازار خودرو کشور را در نظر گرفت. در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی در محدوده قیمت‌های جهانی است. مثلا خودرویی مثل سمند هم‌اکنون پانزده شانزده هزار دلار قیمت دارد. البته منظورم قیمت واقعی دلار است.

با توجه به اینکه عنوان شده «دنا» بین 18 تا 25 میلیون تومان قیمت دارد، می‌خواهم بدانم دنای 25 میلیونی چه تفاوتی با مدل 18 میلیونی خود خواهد داشت؟

قیمت 25 میلیون تومان به مدل لوکس دنا مربوط می‌شود و تفاوت بزرگ آن، اتوماتیک بودن گیربکس است. همچنین کل تزئینات داخلی جدید و صندلی‌های آن نیز چرم خواهد بود. آینه‌های تاشو هم البته دارد.

خب این تغییرات که حدود پنج میلیون تومان تاثیر دارد، آن دو میلیون اضافه برای چیست؟

ایران خودرو این بازه قیمتی را با توجه به نرخ تورم در نظر گرفته است. بالاخره برای قیمت‌گذاری باید تورم و قیمت مواد و شرایط تولید قطعه‌سازان را در نظر گرفت.

رقبای «دنا» را چه خودروهایی می‌دانید؟

کیا سراتو، مگان و کرولا.

«دنا» می‌تواند با اینها رقابت کند؟

حتما می‌تواند.

یکی دیگر از حواشی «دنا» شباهت زیاد آن با هیوندای سوناتا است. این شباهت اتفاقی بوده، یا از پیش برنامه ریزی شده؟


شما می‌توانید هر خودرویی را شبیه خودرو دیگری بدانید.

اما «دنا» واقعا شبیه سوناتا است.

ما ذائقه مشتری را در نظر گرفته‌ایم. به هر حال استقبال از خودروهای کره‌ای در بازار ایران بد نبوده و کره‌ای‌ها مورد پسند مشتریان قرار گرفته‌اند. البته من نمی‌گویم این کار عمدی بوده، بلکه خوشبختانه یا متاسفانه روند طراحی ما به این سمت رفته است.

می‌توانیم بگوییم که «دنا» جایگزین سمند سورن خواهد شد؟

در آینده بله. چون ما دیگر مدل جدیدی از سورن نخواهیم ساخت.

اما سورن که در کلاس Dاست!


خب «دنا» هم در کلاس D قرار دارد.

ولی بیشتر به کلاس C می‌خورد.

ممکن است در مرز C و D باشد، اما قطعا C نیست.

از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر ،، یادگاری که در این گنبد دوار بماند

ای سرزمین من، شورآفرین میهن
دور از تو باد ای مرز باور، دست اهریمن

------------------ ((ا))
ای خاک مهر آیین، آیینه ی ایمان
ای در پناه لطف یزدان، جاویدان ایران

[تصویر:  4wdsvvxpm4xq51efs0h.jpg]
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - ( آپشن های جانبی الکتریکی و امکانات و لوازم مدرن قابل نصب )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...)
[تصویر:  star.gif] تاپیک انتخاب تایر مناسب برای تیبا و ریو ( + تصاویر مربوطه)
[تصویر:  star.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا- ( مشکلات پیش آمده +علت +طریقه رفع مساله -راهکار پیشنهادی)
[تصویر:  exclamation.gif] فرم شکایت صاحبان خودروی تیبا از سایپا به علت برخی از مشکلات موجود در این خودرو
[تصویر:  video.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا-گالری تصاویر خودروی ملی سایپا تیبا ( TIBA )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیرشاخه تیبا-ثبت نام و تحویل خودرو و زمان انتظار و موارد پیرامون)
[تصویر:  star.gif] فروشگاه پدال-(عرضه آپشن و قطعات برتر تیبا با بهترین کیفیت قطعات اصلی با مدارات و آموزش نصب کامل در سراسر کشور )
[تصویر:  video.gif] تاپیک گالری بخش تیونینگ و آپشن های مدرن فروشگاه پدال( TIBA )
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط : AliMoh rezahabibi99 omid sh Tiba sam en.delbordeh PH3N0M mehrdad1355 masooumi pedram_888
ارسال: #4
۱۳۹۱-۴-۱۲, ۰۹:۱۷ صبح
RE: خودروی دنا محصول جدید ایران خودرو
دوستان
یادتون هست عکس های اولیه رانا رو میدیدیم؛به به و افرین و باریکلا میگفتیم؛اما موقعی که تو نمایشگاه اومد؛همه ازش مایوس شدیم
دنا هم مثل رانا هستش؛یعنی موقع نمایشگاه؛بجای اون هدنیوت زیبا؛یه موج نیکان که البته تو صندوق عقب هست؛بهش میدن؛رینگ معمولی جاش رو به رینگ اسپرت میده؛فرمونش که 100% عوض میشه؛اخه از ایران فرغون بعید هست که چنین چیزهایی به مردم بده

سلامتی سه کس
زندونی و سرباز و بی کس
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط : TIBA-NAVID omid sh mehrdad1355 rezahabibi99 pedram_888
ارسال: #5
۱۳۹۱-۴-۱۲, ۰۹:۲۰ صبح
RE: خودروی دنا محصول جدید ایران خودرو
(۱۳۹۱-۴-۱۲ ۰۹:۱۷ صبح)en.delbordeh نوشته شده توسط:  دوستان
یادتون هست عکس های اولیه رانا رو میدیدیم؛به به و افرین و باریکلا میگفتیم؛اما موقعی که تو نمایشگاه اومد؛همه ازش مایوس شدیم
دنا هم مثل رانا هستش؛یعنی موقع نمایشگاه؛بجای اون هدنیوت زیبا؛یه موج نیکان که البته تو صندوق عقب هست؛بهش میدن؛رینگ معمولی جاش رو به رینگ اسپرت میده؛فرمونش که 100% عوض میشه؛اخه از ایران فرغون بعید هست که چنین چیزهایی به مردم بده

صحبت شما درسته ...
اما خداوکیلی این مصاحبه رو بخونین ...
خودش اعتراف کرده به یه صحبت ...
باز زیر بار هم نمیرفته ..!
آخرم گفت آخه ما نمیتونستیم ذهنیت مردمو عوض کنیم ...
باید ذهنیت رو عوض میکردیم ...!
تلویحا اعتراف کرده ...
الحق و الانصاف مصاحبه کننده خیلی کارشو خوب انجام داده ....
یه جاهایی هم جناب مدیر پروژه اصلا تو فضا بوده ...! برا خودش خودشونو با چه ماشینایی مقایسه کرده !!!
مخصوصا های لایت ها رو یه نگاه بکنین ... ! آقای اعتماد به نفس ...!!!Smile

از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر ،، یادگاری که در این گنبد دوار بماند

ای سرزمین من، شورآفرین میهن
دور از تو باد ای مرز باور، دست اهریمن

------------------ ((ا))
ای خاک مهر آیین، آیینه ی ایمان
ای در پناه لطف یزدان، جاویدان ایران

[تصویر:  4wdsvvxpm4xq51efs0h.jpg]
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - ( آپشن های جانبی الکتریکی و امکانات و لوازم مدرن قابل نصب )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...)
[تصویر:  star.gif] تاپیک انتخاب تایر مناسب برای تیبا و ریو ( + تصاویر مربوطه)
[تصویر:  star.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا- ( مشکلات پیش آمده +علت +طریقه رفع مساله -راهکار پیشنهادی)
[تصویر:  exclamation.gif] فرم شکایت صاحبان خودروی تیبا از سایپا به علت برخی از مشکلات موجود در این خودرو
[تصویر:  video.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا-گالری تصاویر خودروی ملی سایپا تیبا ( TIBA )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیرشاخه تیبا-ثبت نام و تحویل خودرو و زمان انتظار و موارد پیرامون)
[تصویر:  star.gif] فروشگاه پدال-(عرضه آپشن و قطعات برتر تیبا با بهترین کیفیت قطعات اصلی با مدارات و آموزش نصب کامل در سراسر کشور )
[تصویر:  video.gif] تاپیک گالری بخش تیونینگ و آپشن های مدرن فروشگاه پدال( TIBA )
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط : omid sh PH3N0M mehrdad1355 rezahabibi99 en.delbordeh jacob pedram_888
ارسال: #6
۱۳۹۱-۴-۱۲, ۱۰:۱۹ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳۹۱-۴-۱۲ ۱۰:۲۲ صبح، توسط mk8mk.)
RE: خودروی دنا محصول جدید ایران خودرو
یعنی این جمله واقعا شاهکاره.اعتماد به نفس در حد تیم ملی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"«پژو 207 آی» خودرویی است که روی پلت فرم 206 طراحی شده، اما پژو آن را محصولی جدید می‌داند و هیچ اشکالی هم ندارد. فرق 206 با 207 این است که تزئینات داخلی و ظاهر خارجی 207 تغییر کرده است. در واقع پژو هم به نوعی از ما یاد گرفته و فهمیده است که این جور کارها نیز اشکالی ندارد."

"فهمیده است که این جور کارها نیز اشکالی ندارد."

منظورشون از این جمله چیه؟؟؟؟
یعنی کلاه گذاشتن سر مشتری اشکالی نداره؟؟؟؟؟یعنی گنجشک رور رنگ کنی جای قناری بدی دست مردم اشکالی نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟یعنی حرام خوری ایرادی نداره؟؟؟؟؟؟؟؟
پول این مردم بدبخت رو بابت یه محصول آشغال از جیبشون بکشی بیرون ایرادی نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من نمی دونم به این آدمها چقدر دستمزد می دن که اینجوری دروغ می گن!!!!!؟؟؟؟؟؟از خدا هم نمی ترسن؟؟؟؟Angry

دوستان برای گزارش مشکلات خودرو تیبا تون به لینک زیر سر بزنین ، فرم رو پر کنین تا از مگاموتور باهاتون تماس بگیرن.لطفا برای صیانت از حقوق خودتون و دیگران حتما این کار رو انجام بدین.
http://www.megamotor.ir/HomePage.aspx?la...4960&mid=0
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط : omid sh PH3N0M mehrdad1355 AliMoh rezahabibi99 en.delbordeh jacob
ارسال: #7
۱۳۹۱-۵-۲۰, ۰۵:۴۳ عصر
RE: خودروی دنا محصول جدید ایران خودرو
همون تیبا رو ترجیح می دم.
خسیس نیستم ولی ولخرج هم نیستم.
نمی شه که همش به فکر خرج واسه تفریح و ماشین و این چیزا بود که....

[تصویر:  96816577302089766172.jpg]

دُنــیــا رو، عِــــشق است... فــــورد موستـــــــانگ.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط : mehrdad1355 TIBA-NAVID omid sh pedram_888 نــــــــــاصــــــــــر
ارسال: #8
۱۳۹۱-۵-۲۷, ۱۰:۲۷ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳۹۱-۵-۲۷ ۱۰:۲۹ صبح، توسط pedram_888.)
RE: خودروی دنا محصول جدید ایران خودرو
(۱۳۹۱-۵-۲۰ ۰۵:۴۳ عصر)B3TA-Tiba-Amir نوشته شده توسط:  همون تیبا رو ترجیح می دم.
خسیس نیستم ولی ولخرج هم نیستم.
نمی شه که همش به فکر خرج واسه تفریح و ماشین و این چیزا بود که....

تیبا نه ظاهری جالبی داره نه امکاناتی به نظر من حیف اون 1میلیون بیشتر که واسه تیبا میدی
ظاهرش که از پراید زشت تره فقط موتورش قوی تر شده

ایران خودرو فقط و فقط کپی برداری میکنه
دنا از فورد موستانگ گرفته شده
به نظر من ظاهریش خوبه ولی بازم موتورش مثل سمند ضعیفه
بهتر بود موتورش حداقل 200 اسب بخار قدرت داشته باشه تا حرفی واسه گفتن داشته باشه نه اینکه لاکپشتی بودن سمندو به ارث ببره
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال: #9
۱۳۹۱-۵-۲۸, ۰۸:۳۳ صبح
RE: خودروی دنا محصول جدید ایران خودرو
محصول جدید سنگ یانگ
[تصویر:  12698422190272612996.jpg]

دنا
[تصویر:  65373626929401640623.jpg]

حالا کی از رو کی کپی کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دوستان برای گزارش مشکلات خودرو تیبا تون به لینک زیر سر بزنین ، فرم رو پر کنین تا از مگاموتور باهاتون تماس بگیرن.لطفا برای صیانت از حقوق خودتون و دیگران حتما این کار رو انجام بدین.
http://www.megamotor.ir/HomePage.aspx?la...4960&mid=0
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط : TIBA-NAVID omid sh mehrdad1355 moje tiba pedram_888 TIBA-Morteza
ارسال: #10
۱۳۹۱-۵-۲۸, ۰۸:۴۶ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳۹۱-۵-۲۸ ۰۸:۴۸ صبح، توسط TIBA-NAVID.)
RE: خودروی دنا محصول جدید ایران خودرو
هم ماها و هم سایر ملت ایران واقعیت های خودروسازی کشورمون رو میدونیم.
و اینو میدونیم که توان طراحی و ساخت کاملا و 100 درصد بدون دخالت و کمک گرفتن و یا کپی برداری و یا مونتاژ رو نداریم.
این اصلا مشکلی نداره ...
اصلا اشکالی نداره کشوری در همه جهات خودش همه کارشو نکنه و تو تموم مراحل طراحی و ساخت خودش همه کارشو به پیش نبره.
و اتفاقا کار گروهی که الان تو خودروسازای مطرح هم هست باعث ارزان تر شدن محصول هم میشه.
مشکل اینه بعضا ما از این ور و اون ور کمک میگیریم ، مونتاژ میکنیم ، یا از پلت فرم دیگه ای استفاده میکنیم ...
اما ادعای ملی بودن تمام وکمال محصول رو هم میکنیم ...
شتر سواری که دولا دولا نمیشه ...
البته در مورد دنا ادعای ملی بودن نشد تا جایی که یادمه
البته خوب در مورد این 2 تصویرم بخوام بگم به نظر شخصی من دنای ایران درسته ازین خودرو الهام گرفته ولی قشنگ تر شده ...
یه جورایی میگن ژیان ایران هم میزد ، سیتروئن هم اون زمان ماشینی به اسم سیتروءن میزده (همون ژِیان اون زمان)
که ژیان ایران خیلی قشنگ تر و شیک تر بوده ....
اینم یه جوری منو یاد اون حرف انداخت.
به نظرم تغییرات مثبت توش دادن و ظاهر جذاب تر و قشنگ تر شده.
خدا رو شکر ادعای ملی بودنی ازشون نشد آنچنان زیاد.
در کل این موارد و الهام گرفتن در طراحی خودرو و حتی کپی کردن و ارتقای یه خودرو ، خودروسازای ما باید بفهمن بد نیست.
اما ادعای الکی کردن بده.
وگرنه چین که الان دنیا رو داره به خاک سیاه مینشونه خودش کپی میکنه از اصلش اصل تر ...!
واقعیت های روز صنعت رو باید درک کرد.
اینم یه روشه .
اما نه اینکه از خودروی دیگه ، از پلتفرمش ، از طراحیش و ... استفاده کنیم
بعد ادعای ملی بودنش هم بکنیم.
ممنون

از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر ،، یادگاری که در این گنبد دوار بماند

ای سرزمین من، شورآفرین میهن
دور از تو باد ای مرز باور، دست اهریمن

------------------ ((ا))
ای خاک مهر آیین، آیینه ی ایمان
ای در پناه لطف یزدان، جاویدان ایران

[تصویر:  4wdsvvxpm4xq51efs0h.jpg]
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - ( آپشن های جانبی الکتریکی و امکانات و لوازم مدرن قابل نصب )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...)
[تصویر:  star.gif] تاپیک انتخاب تایر مناسب برای تیبا و ریو ( + تصاویر مربوطه)
[تصویر:  star.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا- ( مشکلات پیش آمده +علت +طریقه رفع مساله -راهکار پیشنهادی)
[تصویر:  exclamation.gif] فرم شکایت صاحبان خودروی تیبا از سایپا به علت برخی از مشکلات موجود در این خودرو
[تصویر:  video.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا-گالری تصاویر خودروی ملی سایپا تیبا ( TIBA )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیرشاخه تیبا-ثبت نام و تحویل خودرو و زمان انتظار و موارد پیرامون)
[تصویر:  star.gif] فروشگاه پدال-(عرضه آپشن و قطعات برتر تیبا با بهترین کیفیت قطعات اصلی با مدارات و آموزش نصب کامل در سراسر کشور )
[تصویر:  video.gif] تاپیک گالری بخش تیونینگ و آپشن های مدرن فروشگاه پدال( TIBA )
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط : omid sh mehrdad1355 moje tiba pedram_888 TIBA-Morteza
ارسال موضوع  ارسال پاسخ 



تورهای لحظه آخری