سلام مهمان گرامی ، خوش آمدید. آیا این نخستین بازدید شماست ؟ وارد شده یا عضو شوید

انجمن های خودرو


امتیاز موضوع:
  • 41 رأی - میانگین امتیازات: 4.61
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تاپیک زیر شاخه تیبا (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...)
سلام دوستان وقت بخیر باشه
راستی امروز آب رادیاتور و مخزنش رو چک کردم ...
باورتون نمیشه بعد 4 سال ذره ای رسوب و زنگ توی سیستم نمیبینی ...
دلیلش فقط اینه همون اول تحویل ضد یخ و محافظ خوب گرفتم و عوض کردم با نسبت 50 50 خوب خودم.
اما تک و توک داشتیم دوستانی که همین کارو نکردن و اب و ضد یخ سایپا تو ماشین بعد چند ماه زنگی شده بود ....
---------------
البته بعد 4 سال شاید تصمیم بگیرم ضد یخ و محافظ رو مثل اول تخلیه و مجدد با باقی مانده ضد یخ 4 لیتری که گرفته بودم و محافظ مجدد سیستمو پر کنم.
ضمن اینکه تو فکر این هستم که روغن هیدرولیک ماشین رو نیز تعویض کنم.
امروز وقت ازاد داشتم و بررسی کردم.
جالبه تو بازار میری تعویض روغنی هایی که اصلا اطلاع ندارن . تا گفتم روغن هیدرولیک چی دارین.
برداشتن عموما کاسپین VG46 رو پیشنهاد دادن...
در صورتی که این روغن هیدرولیک برای تیبایی که روغن هیدرولیکش باید استاندارد PSF III رو داشته باشه مناسب نیست.
این روغن کاسپین با بررسی و تحقیقی که کردم و حتی از خود شرکت کاسپین هم پرسیدم و اونا هم تایید کردن.
برای سیستم های هیدرولیک قدیمی (دستگاه های هیدرولیک و وسایلی که روغن هیدرولیک لازم دارن بیشتر مناسب هست و یا خودروهای قدیمی ...).
اما برای خودروهای با سیستم هیدرولیک جدیدتر اینو خود شرکتشون هم مناسب نمیدونه و 2 مدل دیگه داره به نام ATF II و ATF III که مخصوص دنده اتوماتیک و فرمان هست و قید شده فرمان.اما اون مدل VG 46 فقط قید شده روغن هیدرولیک ...
اما تو بازار که میری همین روغن VG46 رو برا انواع اقسام ماشین میریزن در صورتی که خود شرکتش هم تحقیق که کردم گفت برای فرمان هیدرولیک ماشین مخصوصا ماشینای جدیدتر این مناسب نیست ....!
اینم از یه مساله ساده که کسی بررسی نکنه با این نخبه های تعویض روغنی ممکنه براش مشکل پیش بیاد.
جدای ازین مطلب چک که کردم هم ایرانول یه روغن ATF II ازش تو بازار دیدم . هم پارس یه ظرف فلزی ATF II داشت.
البته هم بهران و هم ایرانول روغن هیدرولیک ATF III رو داشتن ولی توی بازار ندیدم.
کاسپین هم توی بازار گشتم و مدل ATF III , ATF II اون نبود.
99.9 همه مدل VG46 رو داشتن ...فقط و فقط یه محل روغن هیدرولیک ATF کاسپین داشت که اونم با استاندارد توصیه شده برای تیبا مناسب نیست.
کلی تحقیق کردم بین موارد مختلف .
همین اسو هم داره روغن هیدرولیک و ATF III , ATF 4 هستن. ولی خوب نایاب هست و قطعا بسیار عالیه البته اصلیش نه موارد کپی و تقلبیش که مثل واسکازینش قطعا هست.
در نهایت البته بگم مواردی مثل توتال و الف و کاسترول یا حتی بوش بودن ...
که این موارد اماراتی بودن در اصل و از نظر کیفیتی خود فروشنده که اشنا هم بود گفت والا همون بهران و کاسپین و ایرانول ایران ازین 3 تا مطمئن تر هستن و خیلی خاطرجمع تر ... (هرچند اینو خودم میدونستم در مورد موارد متفرقه که بعضا تقلب و .. هم توشون هست)

چون استاندارد روغن مناسب تیبا PSF III هست و کمتر ازین استاندارد میتونه صدمه بزنه به اورنگ ها و کاسه نمدهای سیستم هیدرولیک.

اهمیت این بحث و صحبت ها وقتی خیلی به چشم میاد ... که اینو بگم که بدونین دوستان پمپ هیدرولیک تیبا 250 هزار تومان ناقابل قیمتش هست.
و اگه روغنی غیر استاندارد در اون ریخته بشه که منجر به اسیب واشرها و پوسته مهم میانی داخل پمپ بشه باید 250 تومن به راحتی اب خوردن خرج ماشین بشه !!!
روغن هیدرولیک هم نیم لیتر تا یه لیتر ماشین میخواد . حالا اینکه روغنی ارزون ارزون ایرانی باشه و خارجی بهترین کیفیتش مقداری گرون تر باشه برا یه روغنی که 50 60 هزار کارکرد داره ... فکر کنم ارزش ریسک نداشته باشه ...
سلامت باشین.
گفتم این تجربه و تحقیق مفصلی که روی برندهای مختلف کردم چه داخلی و چه خارجی رو براتون بنویسم.
حالا بازم تصمیمم قطعی شد و مطمئن انتخابی کردم بعد بررسی دقیق تر. نتیجشو بعدا میگم.
سلامت باشین




توضیح تکمیلی بعد از انجام سرویس 1394/03/25 :
-------------------------------------------------
و اما امروز بعد چند روز بررسی بین موارد مختلف روغن هیدرولیک رو انجام دادم.
البته هنوز مقداری فاصله داشت ماشین تا برسه به اون کیلومتر پیشنهادی که سایپا پیشنهاد تعویض روغن هیدرولیک داده.
اما بنا به همون صحبتای بالا و توضیحاتی که دادم بهتر دیدم همیشه مقداری زودتر موارد اینجوری انجام بشه ..
مواردی مثل تعویض تسمه ها اگه حس کردم نیازه عوض بشه یا این سرویس و موارد بازدیدی ...
تا قبل ازینکه ایجاد مشکلی بشه انجام شده باشه ...

بین روغن های مناسب بازار با استاندارد مناسب که بررسی کردم که بخشیشو بالا نوشتم.
سایپا خودش روغنی داشت برای تیبا با استاندارد مناسب از شرکت نفت پارس که طرف فلزی داشت.
تو بازار که گشتم جالبه خیلی خیلی از تعویض روغنی ها همون کاسپین vg46 که معمولی ترین روغن هیدرولیک هست رو میریختن برای ماشینا.
شاید نشون نده و فرد بریزه و مشخص هم نشه.
اما کافیه برای کاسه نمدها و یا اورنگ هایی که اتفاقا تو سیستم هیدرولیک کم هم نیستن نامناسب باشه ...اون وقته که سر یه روغن 0.5 لیتر تا 1 لیتر کلی خسارت سنگین به بار میاد.
قطعات سیستم هیدرولیک و پمپش گرون هستن.
همون پمپش به تنهایی 250 تومن قیمتش هست ...
تو بازار که روغن های مختلف با استاندارد مناسب هیدرولیک تیبا رو دیدم.
از الف گرفته تا کاسترول و توتال و ... حتی یه برند امریکایی !! که البته خیلی خیلی معروف و مشهور بود اما بررسی بیشتر و دقیق تر که کردم هیچ کدومشون اون خاطرجمعی و اطمینان رو از اصالتشون پیدا نمیکردی اونم در این شرایط.
اسو اصلی که ایرانخودرو وارد کننده مطمئنش هست و همین روغن هیدرولیکو هم داره که ندیدم.

بین گزینه های ایرانی مطرح بازار و مطمئن : در روزای اول بهران رو که هرچی دنبالش بودم پیدا نکردم بهران با استاندارد مناسب.
ایرانول رو بعد کلی گشتن پیدا کردن atf II و در نهایت کاسپین با استاندارد 1 SUFFIX کاسپین روغن کاسپین مرغوب تری بود که دیدم. اما اینم از استاندارد مناسب تیبا پایین تر بود ... VG46 که بماند . که از خود کاسپین پرسیدم گفت ما اینو در اصل برای خودرو نساختیم و البته برای ماشینای خیلی قدیمی شاید استفاده کنن ولی بیشتر برای دستگاه های عادی که هیدرولیکی هستن بیشتر کاربرد داره.
چند روز قبل خیلی گشتم.
در نهایت بهران رو با همون استاندارد مناسب تیبا پیدا کردم و خیلی خوشحال شدم Smile
بهرانم بسته بندی این مدلش مثل پارس فلزی بود و بسته اش هم خیلی شبیه اون مدل پارسی بود که سایپا داشتش.
اینو تهیه کردم.
2 لیتر تهیه کردم که سیستم شست و شو هم بشه و بعد تعویض کامل بشه.
اما همون 1 لیتر هم کفایت داشت.
یه 200 300 سی سی یا بیشتر برای شست و شو سیستم و گردش داخل مدار استفاده شد که از زیر باز تخلیه شد.
و بقیش به سیستم تزریق شد.
هواگیری شد بعدش.

البته میتونستم ببرم تعویض روغنی تا مکش کنه فقط مخزن رو و فقط مخزن رو عوض کنم.
ولی چون نمیدونستم سایپا چی ریخته دقیقا (هرچند استانداردو رعایت کردم) اما خواستم از زیر تخلیه بشه که کامل کل پمپ و سیستم بریزه بیرون و بعدشم بیشتر بریزه که سیستم کلا شسته بشه.
از الان دیگه کار راحته و خواستم عوضشم کنم چون میدونم چی ریختم میشه که نبرم از زیر تخلیه بشه و همین مخزن رو عوض کنم مثل روش عادی و مرسوم.
ولی چون روغن سایپا رو دقیق نمیشه فهمید چی میریزن بهتر دیدم این کارو انجام بدم
از زیر سیستم تخلیه شد و بعدشم شارژ شد و هواگیری شد.

فرمون ماشین من نرم نرم بود و هیدرولیک همیشه ازش راضی بودم.
اما بعد تعویض از نرمی عالی قبلشم محشر تر شد.
یعنی عملکردش حتی از عملکرد بسیار خوب و نرم قبلشم نرم تر شده.
سلامت باشین
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر  ،، یادگاری که در این گنبد دوار بماند

ای سرزمین من، شورآفرین میهن
دور از تو باد ای مرز باور، دست اهریمن

------------------ ((ا))
                                          ای خاک مهر آیین، آیینه ی ایمان
                                          ای در پناه لطف یزدان، جاویدان ایران

[تصویر:  4wdsvvxpm4xq51efs0h.jpg]
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - ( آپشن های جانبی الکتریکی و امکانات و لوازم مدرن قابل نصب )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...)
[تصویر:  star.gif] تاپیک انتخاب تایر مناسب برای تیبا و ریو ( + تصاویر مربوطه)
[تصویر:  star.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا- ( مشکلات پیش آمده +علت +طریقه رفع مساله -راهکار پیشنهادی)
[تصویر:  exclamation.gif] فرم شکایت صاحبان خودروی تیبا از سایپا به علت برخی از مشکلات موجود در این خودرو
[تصویر:  video.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا-گالری تصاویر خودروی ملی سایپا تیبا ( TIBA )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیرشاخه تیبا-ثبت نام و تحویل خودرو و زمان انتظار و موارد پیرامون)
[تصویر:  star.gif] فروشگاه پدال-(عرضه آپشن و قطعات برتر تیبا با بهترین کیفیت قطعات اصلی با مدارات و آموزش نصب کامل در سراسر کشور )
[تصویر:  video.gif] تاپیک گالری بخش تیونینگ و آپشن های مدرن فروشگاه پدال( TIBA )
پاسخ


پیام‌های داخل این موضوع
روغن موتور - توسط TIBA-NAVID - 2011-12-08، 10:28 PM
صدای زوزه گیریبوکس - توسط KIATIBA - 2012-12-02، 12:32 AM
RE: تاپیک زیر شاخه تیبا (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...) - توسط TIBA-NAVID - 2015-06-10، 07:58 AM

موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Star تاپیک زیرشاخه تیبا- ( مشکلات پیش آمده +علت +طریقه رفع مساله -راهکار پیشنهادی) TIBA-NAVID 5,145 2,350,103 2020-05-04، 08:53 PM
آخرین ارسال: p.salehi
  TIBA-تیبا خودروی جدید سایپا TIBA_ALI 26,250 12,882,016 2020-04-06، 03:27 PM
آخرین ارسال: abed
Star تاپیک زیرشاخه تیبا-ثبت نام و تحویل خودرو و زمان انتظار و موارد پیرامون manifar 6,577 2,448,757 2020-03-23، 09:02 PM
آخرین ارسال: AA1393
Information دانستنی های بیمه ای - موارد در خصوص بیمه ی خودرو (شخص ثالث، بدنه ،... ) TIBA-NAVID 27 17,289 2020-02-23، 03:57 PM
آخرین ارسال: فرپدال
Star تاپیک انتخاب تایر مناسب برای تیبا و ریو ( + تصاویر مربوطه) TIBA-NAVID 1,318 700,313 2020-01-10، 07:43 AM
آخرین ارسال: TIBA-NAVID
  چراغ جلو تیبا alit1150 39 61,537 2019-10-29، 01:57 PM
آخرین ارسال: hozour64
Information درخواست راهنمایی کامل: کارهایی که باید هنگام تحویل تیبا انجام داد؟ Amin.HVS 199 149,315 2019-10-19، 12:23 PM
آخرین ارسال: TIBA-NAVID
Rainbow TIBA2 - تیبا 2 خودروی جدید سایپا (تیبای هاچ بک) TIBA-NAVID 2,037 953,639 2019-10-01، 11:24 AM
آخرین ارسال: saeed_sg
Star تاپیک زیرشاخه تیبا -( آپشن های جانبی الکتریکی و امکانات و لوازم مدرن قابل نصب ) TIBA-NAVID 2,607 1,298,280 2019-08-22، 08:52 PM
آخرین ارسال: ecsi
Video گالری بخش تیونینگ و آپشن های مدرن تیبا در فروشگاه پدال TIBA-NAVID 13 37,350 2019-05-27، 10:09 AM
آخرین ارسال: TIBA-NAVID

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان