سلام مهمان گرامی ، خوش آمدید. آیا این نخستین بازدید شماست ؟ وارد شده یا عضو شوید

انجمن های خودرو


امتیاز موضوع:
  • 41 رأی - میانگین امتیازات: 4.61
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تاپیک زیر شاخه تیبا (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...)
(2014-01-02، 06:45 PM)oghyanooos نوشته است: آقا نويد اينكه ميگن موتور تيبا نياز به فيلرگيري نداره و روغني هست، در خودروهاي ديگر هم وجود داره؟؟
ساز و كار اين سيستم چگونست؟
ممنون

سلام به شما دوست عزیز
وقتتون بخیر باشه
دوستمون سوالشونو توی تاپیک مشکلات اشتباها درج کرده بودن که بهتر بود صحبتشون و پاسخ در اینجا باشه.
اونجا خدمتشون درج کردم.
بهتر دیدم این مورد هم در کنار سایر موارد مربوطه در این قسمت قرار بگیره.
ازین جهت پاسخشون رو اینجا منتقل کردم.

مختصر عرض کنم که:
در موتورهای طراحی قدیمی به این سبک بود که یه فاصله هوایی به نام فیلر مطرح بود که لحاظ میشد،به خاطر گرمی و دمای بالای قطعات موتور هم یه انبساط قطعات درگیر بود که این فاصله گپ اگر وجود نداشت ،در صورت لحاظ نشدن این فیلر قطعات متحرک به هم برخورد میکردن و جدا از ایجاد سر و صدا فرسایش شدید قطعات میشد ...
بلکه باعث افت راندمان و قدرت شدید موتور و خسارت سنگین به سوپاپ و موارد دیگرم میشد.
این فیلر رو بسته به جنس قطعات درگیر و دمای کاری موتور و ضریب انبساط قطعات سازنده تعیین میکرد و جوری تعیین میشد که هیچ گاه اتفاق بد مذکور رخ نده.
در عمل شاید این عمل بهتر صورت میگرفت اگر در دمای بالاتر این کار انجام میگرفت و فیلرگیری انجام میشد نه حالتی که دمای قطعات پایین هست.
اما از جایی که این مورد نه در شرکت و نه بیرون زیاد قابلیت اجرا نداشت.
خوب این کاهش عمر قطعات و فرسایش و ... یکی از مشکلات اون سیستم داشت.
همچنین هر از گاهی باز نیاز به انجام فیلرگیری مجدد داشت و اگر خوب هم عمل نمیشد عوارض شدیدی داشت. و مداوم برای رفع عوارض و مشکلات و افت قدرت و سر و صدای موتور باید این کار دوره ای انجام میشد.
برای همین مشکلات سیستم تغییر پیدا کرد در موتورهای طراحی جدید تر و اسبک های هیدرولیکی وارد مدار شدن در طراحی جدید موتورای طراحی بروز تر
و به عنوان واسطه قرار میگیرن و با استفاده از فشار روغنی که بهشون وارد میشه
اون گپ و فاصله رو پر میکنن .... و عملا برای اون قضیه که بالا گفتم دیگه نیازی به لحاظ کردن فیلر نیست.
یعنی قضیه میشه همون قضیه ای که در تئوری بیشترین راندمان رو داره و بهترین عملکرد رو داره.
یعنی اسبک هیدرولیکی و ساق سوپاپ با هم در تماس مکانیکی هستند همیشه و نیاز به فیلرگیری و این داستانا نیست و خود به خود تنظیم میشن با استفاده از همین قضیه که گفتم.
خودکار هست ...
و فیلتر گیری و اون داستانا و خرجا و سر و صدا و عوارض ناشی از عدم انجام اون قضیه رو ندارن .
این کار در موتورای طراحی جدید
باعث شده عملا موتورا خیلی کم صداتر بشن
نیازی به خرج و تنظیم چندین باره و فیلتر گیری از بین بره
عمر سوپاپ ها و این قطعات بسیار بیشتر بشه.
چهارما باعث شده اون چیزی که در تئوری به حداکثر راندمان می انجامه اما در موتورای قدیمی نمیشد لحاظ بشه به دلیل اون قضیه انبساط طولی و عوارض شدید برخورد قطعات ...
در اینجا میشه اون قضیه تئوری رو لحاظ کرد.
یعنی با پر شدن فاصله بین سوپاپ و بادامک در دماهای پایین و بالا و همه ی زمان ها به صورت اتوماتیک
باعث افزایش راندمان و قدرت موتور میشه ....
چیزی که با سیستم قبلی محقق نمیشد و باید از ایده آل چشم پوشی میشد اجبارا ...
اما برای ای موتورا بسیار مهم هست نوع روغن.
روغن نقش مهمی داره و روغن نامناسب و غیر استاندارد
ضررات سنگینی میتونه بزنه
خیلی بیشتر از ماشینای قبلی
و میتونه تنظیم رو از حالت استاندارد خارج کنه و کاملا باعث مشکل بشه
موفق باشید
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر  ،، یادگاری که در این گنبد دوار بماند

ای سرزمین من، شورآفرین میهن
دور از تو باد ای مرز باور، دست اهریمن

------------------ ((ا))
                                          ای خاک مهر آیین، آیینه ی ایمان
                                          ای در پناه لطف یزدان، جاویدان ایران

[تصویر:  4wdsvvxpm4xq51efs0h.jpg]
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - ( آپشن های جانبی الکتریکی و امکانات و لوازم مدرن قابل نصب )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...)
[تصویر:  star.gif] تاپیک انتخاب تایر مناسب برای تیبا و ریو ( + تصاویر مربوطه)
[تصویر:  star.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا- ( مشکلات پیش آمده +علت +طریقه رفع مساله -راهکار پیشنهادی)
[تصویر:  exclamation.gif] فرم شکایت صاحبان خودروی تیبا از سایپا به علت برخی از مشکلات موجود در این خودرو
[تصویر:  video.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا-گالری تصاویر خودروی ملی سایپا تیبا ( TIBA )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیرشاخه تیبا-ثبت نام و تحویل خودرو و زمان انتظار و موارد پیرامون)
[تصویر:  star.gif] فروشگاه پدال-(عرضه آپشن و قطعات برتر تیبا با بهترین کیفیت قطعات اصلی با مدارات و آموزش نصب کامل در سراسر کشور )
[تصویر:  video.gif] تاپیک گالری بخش تیونینگ و آپشن های مدرن فروشگاه پدال( TIBA )
پاسخ
تشکر شده توسط : tiba1390 ali.ahmadi شهاب shahab_p


پیام‌های داخل این موضوع
روغن موتور - توسط TIBA-NAVID - 2011-12-08، 10:28 PM
صدای زوزه گیریبوکس - توسط KIATIBA - 2012-12-02، 12:32 AM
RE: تاپیک زیر شاخه تیبا (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...) - توسط TIBA-NAVID - 2014-01-02، 07:16 PM

موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Star تاپیک زیرشاخه تیبا- ( مشکلات پیش آمده +علت +طریقه رفع مساله -راهکار پیشنهادی) TIBA-NAVID 5,145 2,350,112 2020-05-04، 08:53 PM
آخرین ارسال: p.salehi
  TIBA-تیبا خودروی جدید سایپا TIBA_ALI 26,250 12,882,106 2020-04-06، 03:27 PM
آخرین ارسال: abed
Star تاپیک زیرشاخه تیبا-ثبت نام و تحویل خودرو و زمان انتظار و موارد پیرامون manifar 6,577 2,448,765 2020-03-23، 09:02 PM
آخرین ارسال: AA1393
Information دانستنی های بیمه ای - موارد در خصوص بیمه ی خودرو (شخص ثالث، بدنه ،... ) TIBA-NAVID 27 17,289 2020-02-23، 03:57 PM
آخرین ارسال: فرپدال
Star تاپیک انتخاب تایر مناسب برای تیبا و ریو ( + تصاویر مربوطه) TIBA-NAVID 1,318 700,319 2020-01-10، 07:43 AM
آخرین ارسال: TIBA-NAVID
  چراغ جلو تیبا alit1150 39 61,538 2019-10-29، 01:57 PM
آخرین ارسال: hozour64
Information درخواست راهنمایی کامل: کارهایی که باید هنگام تحویل تیبا انجام داد؟ Amin.HVS 199 149,315 2019-10-19، 12:23 PM
آخرین ارسال: TIBA-NAVID
Rainbow TIBA2 - تیبا 2 خودروی جدید سایپا (تیبای هاچ بک) TIBA-NAVID 2,037 953,645 2019-10-01، 11:24 AM
آخرین ارسال: saeed_sg
Star تاپیک زیرشاخه تیبا -( آپشن های جانبی الکتریکی و امکانات و لوازم مدرن قابل نصب ) TIBA-NAVID 2,607 1,298,292 2019-08-22، 08:52 PM
آخرین ارسال: ecsi
Video گالری بخش تیونینگ و آپشن های مدرن تیبا در فروشگاه پدال TIBA-NAVID 13 37,350 2019-05-27، 10:09 AM
آخرین ارسال: TIBA-NAVID

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان