سلام مهمان گرامی ، خوش آمدید. آیا این نخستین بازدید شماست ؟ وارد شده یا عضو شوید

انجمن های خودرو


امتیاز موضوع:
  • 41 رأی - میانگین امتیازات: 4.61
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تاپیک زیر شاخه تیبا (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...)
اینم طرح گریبوکس دستی اتوماتیک شده (نه گریبوکس اتوماتیک)
که توسط سایپا از مدت ها قبل دنبال شده بود و پیگیرش بودن از طریق شرکتی که در ادامه بهش اشاره میکنم ...
این عکس مربوط به تیبا هست البته بیشتر تبلیغاتی هست و کار تبلیغاتی خواستن بکنن.
در کل این شرکت از مدت ها قبل این کار رو عنوان کرده بود انجام دادن برای تیبا.
مزیت هایی هم براش عنوان کرده که میشه بهشون اشاره کرد.
اما اینکه ایا این کار معایبی رو هم در کنار مزیت هایی که عنوان کردن داره یا نه ....
چیزیه که تحقیق بیشتر و بعدا امتحان پس دادن این محصولات بهمون ثابت خواهد کرد....
فعلا این تصویر رو ببینین:
به همراه توضیحاتی چند در این خصوص :
[تصویر:  attachment.php?aid=1412]

و اما شنیدن توضیحاتی از زبان تولید کننده در این خصوص که شنیدنی میتونن باشن :

گيربكس اتوماتيك (AMT)

AMT، مخفف عبارت Automated Manual Transmission به معني گيربكس دستي اتوماتيك شده، در سال 1996 و توسط كمپاني BMW و تحت نام تجاري SMG‌ براي اولين بار پا به عرصه بازار گذاشت. AMT، همان گيربكس دستي است با اين تفاوت كه فرآيند تعويض دنده و كلاچ گيري در آن به وسيله يك مجموعه رباتيكي هوشمند انجام مي گيرد. در سطح بين المللي، اين سيستم جزو سيستمهاي پيشرفته محسوب شده و از جايگزينهاي احتمالي سيستمهاي دستي به حساب مي آيد. مزيت اصلي اين سيستم، قيمت كم، سادگي تعمير و نگهداري و كاهش مصرف سوخت، افزايش راندمان، بالابردن عمر قطعات خودرو و افزايش راحتي در رانندگي مي باشد.

همانگونه که در ‏شكل 1 ديده مي شود، در سيستم AMT بخشهاي عملگر کلاچ و تعويض دنده با انواع مشابه الکتريکي يا هيدروليکي جايگزين مي شوند. علاوه بر اين موارد پدال کلاچ و دسته دنده با کليه ملحقات آنها حذف مي شوند و بجاي آن يک اهرم تعويض دنده در محل دلخواه (تعبيه يک سري شاسي روي فرمان و يا تهيه يک جويستيک بعنوان دسته دنده مجازي) قرار مي گيرد.
[تصویر:  AMT.JPG]

يک بخش سخت افزاري شامل راه انداز موتورهاي الکتريکي و مغز متفکر مجموعه نيز وجود دارد. اين مجموعه با دريافت وضعيت دريچه گاز، دور موتور و ساير سنسورهاي موجود در خودرو در هرلحظه وضعيت خودرو و تمايل راننده را تشخيص داده و در صورت لزوم اقدام به تعويض دنده مي نمايد. جهت تشخيص موقعيت دنده در حالت اتوماتيک از يک نمايشگر در پانل جلويي خودرو براي نمايش موقعيت دنده استفاده مي شود. به عبارت ديگر اجزاي اصلي AMT عبارتند از:

1- عملگر تعويض دنده

2- عملگر کلاچ

3- واحد کنترل الکترونيکيAMT يا TCU

4- مجموعه ارتباط با راننده (اهرم تعويض دنده و نمايشگر موقعيت دنده)

امروزه عمدتا در بخش عملگرها از عملگرهاي الکتريکي استفاده مي شود و استفاده از عملگرهاي هيدروليکي چندان متداول نمي باشد. علت اين امر را مي توان در اشغال فضا، وزن و هزينه کمتر عملگرهاي الکتريکي جستجو نمود.

لازم به ذکر است که در بعضي از انواع جديد AMT، به منظور عدم قطع قدرت در حين تعويض دنده، از يک کلاچ دوبل ويژه (DCT) استفاده مي شود که سبب مي شود که قدرت بطور کامل در حين تعويض دنده قطع نشود و يا حتي مجموعه هايي ساخته شده اند که با کمک استارتر و انجام تغييراتي در گيربکس در حين تعويض دنده قدرت از طريق استارتر منتقل شده و بدين ترتیب انتقال قدرت در خودرو قطع نمي شود. نتايج تحقيقات شرکت LUK نشان داده که محدوده بهره گيري از نوع متداول AMT عموما در گشتاورهاي کمتر از 200 نيوتن متر بوده و براي خودروهايي با گشتاور موتور بيش از اين مقدار اضافه کردن تجهيزات ذکر شده در اين قسمت داراي توجيه فني نمي باشد . توضیح قابل توجه اینکه شرکت LUK سیستم AMT را با نام ASG نامگذاری نموده است.

با توجه به اينکه گشتاور خروجي موتور پرايد از اين ميزان کمتر است، در اين پروژه هدف ما توليد مجموعه AMT با ساختار متداول آن است که در ابتدا توضيح داده شد. علاوه بر اين مساله، دلايل زير نيز قابل توجه است:

1- در صورت بهره گيري از AMT در خودرو وضعيت قطع انتقال قدرت در حين تعويض دنده نسبت به حالت دستي بهبود مي يابد. چراکه در حالتي که راننده کلاچ را گرفته و تعويض دنده انجام مي دهد عموما زمان تعويض دنده بسيار بيشتر از حالت AMT است.

2- اين محصول بصورت Add-on تعريف مي شود و ديدگاه اين است که اين محصول بعنوان يک گزينه (Option) عرضه شود. بنابراين حتي در خودروهاي از قبل توليد شده نيز نصب اين مجموعه با يک هزينه معقول امکان پذير باشد.

3- استفاده کنندگان از اين خودرو براي اين سطح از رفاه هزينه گزافی را پرداخت نمي کنند.

4- خودروهايي در شرکتهاي مختلف خودرو سازي با توان و گشتاور بزرگتر از پرايد نيز با همين طرح ساخته شده اند. ( Mercedes-Benz AGS Automated Gear Shift for Sterling Trucks، کاميونتهاي سري N ايسوزو و بسياري از انواع SUV)

5- حل مساله قطع گشتاور انتقالي در حين تعويض دنده مربوط به مقايسه AMT و AT مي باشد، و براي اين است که به گروه کاربران علاقه مند به AT هم AMT بعنوان يک راه حل بهتر و ارزانتر پيشنهاد شود. لذا در حال حاضر در کشور ما اين مساله اقتصادي نيست.
[تصویر:  AMT_2.jpg]

بخشهای اضافه شده
آ. واحد انتخاب حالت دنده
‌ب. واحد کنترل الکترونیک
‌ج. عملگر کلاچ برقی
‌د. عملگر تعویض دنده برقی
‌ه. نمایشگر موقعیت دنده
‌و. دسته سیم سیستم AMT
بخشهاي حذف شده از سيستم تعويض دنده دستی
‌أ. دسته دنده مكانيكي با كليه ملحقات اتصال به گيربكس
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر  ،، یادگاری که در این گنبد دوار بماند

ای سرزمین من، شورآفرین میهن
دور از تو باد ای مرز باور، دست اهریمن

------------------ ((ا))
                                          ای خاک مهر آیین، آیینه ی ایمان
                                          ای در پناه لطف یزدان، جاویدان ایران

[تصویر:  4wdsvvxpm4xq51efs0h.jpg]
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - ( آپشن های جانبی الکتریکی و امکانات و لوازم مدرن قابل نصب )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...)
[تصویر:  star.gif] تاپیک انتخاب تایر مناسب برای تیبا و ریو ( + تصاویر مربوطه)
[تصویر:  star.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا- ( مشکلات پیش آمده +علت +طریقه رفع مساله -راهکار پیشنهادی)
[تصویر:  exclamation.gif] فرم شکایت صاحبان خودروی تیبا از سایپا به علت برخی از مشکلات موجود در این خودرو
[تصویر:  video.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا-گالری تصاویر خودروی ملی سایپا تیبا ( TIBA )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیرشاخه تیبا-ثبت نام و تحویل خودرو و زمان انتظار و موارد پیرامون)
[تصویر:  star.gif] فروشگاه پدال-(عرضه آپشن و قطعات برتر تیبا با بهترین کیفیت قطعات اصلی با مدارات و آموزش نصب کامل در سراسر کشور )
[تصویر:  video.gif] تاپیک گالری بخش تیونینگ و آپشن های مدرن فروشگاه پدال( TIBA )
پاسخ
تشکر شده توسط : omid sh Amir_Tiba mehrdad1355 amir121 KIATIBA


پیام‌های داخل این موضوع
روغن موتور - توسط TIBA-NAVID - 2011-12-08، 10:28 PM
صدای زوزه گیریبوکس - توسط KIATIBA - 2012-12-02، 12:32 AM
RE: تاپیک زیر شاخه تیبا (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...) - توسط TIBA-NAVID - 2013-01-16، 11:59 AM

موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  TIBA-تیبا خودروی جدید سایپا TIBA_ALI 26,252 13,046,769 2020-06-26، 05:10 PM
آخرین ارسال: Ali nemesis
Star تاپیک زیرشاخه تیبا- ( مشکلات پیش آمده +علت +طریقه رفع مساله -راهکار پیشنهادی) TIBA-NAVID 5,146 2,386,882 2020-06-15، 07:04 AM
آخرین ارسال: hamed_ja
Star تاپیک زیرشاخه تیبا-ثبت نام و تحویل خودرو و زمان انتظار و موارد پیرامون manifar 6,577 2,483,913 2020-03-23، 09:02 PM
آخرین ارسال: AA1393
Information دانستنی های بیمه ای - موارد در خصوص بیمه ی خودرو (شخص ثالث، بدنه ،... ) TIBA-NAVID 27 17,597 2020-02-23، 03:57 PM
آخرین ارسال: فرپدال
Star تاپیک انتخاب تایر مناسب برای تیبا و ریو ( + تصاویر مربوطه) TIBA-NAVID 1,318 708,564 2020-01-10، 07:43 AM
آخرین ارسال: TIBA-NAVID
  چراغ جلو تیبا alit1150 39 62,446 2019-10-29، 01:57 PM
آخرین ارسال: hozour64
Information درخواست راهنمایی کامل: کارهایی که باید هنگام تحویل تیبا انجام داد؟ Amin.HVS 199 150,985 2019-10-19، 12:23 PM
آخرین ارسال: TIBA-NAVID
Rainbow TIBA2 - تیبا 2 خودروی جدید سایپا (تیبای هاچ بک) TIBA-NAVID 2,037 966,141 2019-10-01، 11:24 AM
آخرین ارسال: saeed_sg
Star تاپیک زیرشاخه تیبا -( آپشن های جانبی الکتریکی و امکانات و لوازم مدرن قابل نصب ) TIBA-NAVID 2,607 1,314,014 2019-08-22، 08:52 PM
آخرین ارسال: ecsi
Video گالری بخش تیونینگ و آپشن های مدرن تیبا در فروشگاه پدال TIBA-NAVID 13 37,574 2019-05-27، 10:09 AM
آخرین ارسال: TIBA-NAVID

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان