سلام مهمان گرامی ، خوش آمدید. آیا این نخستین بازدید شماست ؟ وارد شده یا عضو شوید

انجمن های خودرو


امتیاز موضوع:
  • 41 رأی - میانگین امتیازات: 4.61
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تاپیک زیر شاخه تیبا (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...)
بهترین زمان برای تعویض روغن موتور
شاید بارها شنیده باشید که فلان روغن موتور را در 5000 کیلومتر و یا 10000 کیلومتر باید تعویض کرد.ملاک این زمان کارکرد چیست؟و به چه دلیل این زمان برای روغنهای مختلف متفاوت است .این نوشته به شما کمک خواهد کردضمن کسب اطلاعات لازم در خصوص موارد تاثیر گذار در تعویض روغن; زمانی که روغن موتور دستگاه باید تعویض شود مشخص می گردد.
چرا روغن موتور باید تعویض گردد:
روغن از زمان شروع کار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی و آب و سوخت خام قرار دارد.لذا روغن پایه آن شروع به آلوده شدن و از دست دادن کیفیت خود می نمائید.و از طرفی مواد افزودنی آن نیز رفته رفته مصرف می شوند.مثلا مواد افزودنی پاک کننده ظرفیت معینی برای جذب و معلق نگه داشتن ذرات دارد.جالب است بدانید به ازای مصرف یک لیتر بنرین ;یک لیتر اب تولید می شود که مقداری از ان به صورت بخار از اگزوز خارج می شودو مقداری از ان نیز به روغن اضافه می شود.

ایا سیاه شدن روغن نشاندهنده رمان مناسب برای تعویض روغن است؟
بسیاری تصور میکنند که سیاه شدن روغن دلیل خراب شدن ان است.در صورتیکه عکس آن صادق است.یعنی اگر در یک دستگاه سالم روغن پس از مدتی استفاده سیاه نشد می باید آن را تعویض نمود. در یک موتور سالم زود سیاه شدن روغن بعلت خاصیت پاکنندگی روغن موتور است;یعنی ماده افزودنی پاک کننده در روغن موتور ;دوده حاصل از احتراق را در خود بصورت معلق نگه می دارد و طبعا سیاه می شود.اگر روغن موتور شما دیر سیاه شده باید نگران شد.بدین معنی که روغن قدرت جدب و معلق نگه داشتن دوده ها و مواد زائد را ندارد. واین دوده ها و الودگی ها روی قطعات موتور و لابلای انها ته نشین شده و باعث عدم انتقال حرارت –سائیدگی –رینگ چسباندن و روغن سوزی بیش از اندازه و کاهش تراکم گاز و کشش موتور خواهد شد.

عوامل موثر در مدت کارکرد تعویض روغن موتور :
1-شرایط کار دستگاه و موتور آن
2-کیفیت مکانیکی موتور به ویژه سیستم سوخت رسانی و انژکتورها و نیز وضیعت برق آن
3-کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی
4-کیفیت فیلترهای هوا و روغن
5-نوع و مدل و سال ساخت موتور و خودرو
6-مدت زمانی که روغن در کارتر می ماند

منظور از شرایط کار موتور و خودرو چیست؟
1-سرعت خیلی زیادخودرو(تخته گاز رانندگی کردن)
2-رانندگی با بارزیاد ودر سر بالائیها و یدک کشیدن ها
3-زیاد در جا کارکردن موتور (مثل ترافیک سنگین)
4-رانندگی در سرما ;قبل از اینکه موتور کمی گرم شده باشد
5-به طور مستمر مسافتهای کوتاه را طی کردن و خودرو را خاموش و روشن کردن به ویژ در سرما
6-رانندگی در هوائی که خیلی مرطوب و یا خیلی گرد و غبار داشته باشد
لذا در این شرایط توصیه می گردد که روغن موتور زودتر تعویض گردد . با توجه به تجربیات موجود رعایت این نکته برای طول عمر موتور توصیه می گردد

نوع و کیفیت سوخت چه نقشی در تعویض روغن دارد؟
سرب موجود در بنزین که برای بهسوزی بهتر به بنزین اضافه می شد پس از ورود به روغن باعث اکسید شدن سریعتر روغن می گردید.در حال حاض این ماده از بنزین موجود در کشور حذف گردیده است.بنزین با اکتان پایین نیز به دلیل عدم یک احتراق کامل باعث اضافه کردن دوده بیشتر به روغن می گردد.استفاده از بنزینهای **** نیز این مورد را تاحدودی کاهش می دهد.

ایا نوع روغن نقش مهمی در مدت زمان تعویض خواهد داشت؟
عموما با بالا رفتن مدل خودروها شرایط موتور نیز ار لحاظ سرعت و راندمان حجمی و در نتیجه فشار وارده و درجه حرارت ایجاد شده بالاتر می رود.سازندگان سعی نموده اند علاوه بر ساخت روغن های متناوب با مدل های جدید روغن هائی نیز بسازند که مدت زمان تعویض آن نیز بیشتر باشد.لذا معتبرترین مرجع برای تعویض روغن سازنده موتور است.سازندگان موتور معمولا موتور را برای حالت عادی (با شدت کار متوسط)ذکر می کنند.بدیهی است اگر شرایط کار موتور سخت تر شود باید زمان تعویض روغن را کاهش داد.
میزان کارکردنوع و کیفیت روغن موتور ۳۰۰۰کیلومترcc/sc
۴۰۰۰کیلومترcc/sd
۵۰۰۰کیلومترse/cc
بیش از ۱۰۰۰۰کیلومترsg

**این حروف مشخص کننده سطح کیفیت بر روی ظرف حاوی روغن درج شده است
توجه:اگر خودرو مدت قابل ملاحضه ائی در یک طوفان خاک یا شن (مثل حرکت در نقاط کویری)کار کند;وضعش از حالت عادی متفاوت است و روغن را باید در اولین فرصت تعویض کرد چون مقدار قابل ملاحضه ائی خاک و ماسه وارد روغن شده و انرا به گرد سمباده معلق در روغن تبدیل نموده است که اگر تعویض نشود به سرعت سائیدگی و فرسودگی ایجاد خواهدشد.
نکته جالب و مهم دیگر اینکه در سالهای اخیر با وجود معرفی استانداردهای بسیار بالا برای کیفیت روغن موتورها توصیه زمان تعویض توسط سازندگان خودروها برای این روغن ها افزایش نیافته است و حتی کاهش یافته است.مثلا اکثر خودروسازان یک روغن api sj را برای حدود 10000کیلومتر کارکرد توصیه می کننددر صورتیکه با توجه به کیفیت بالای این روغن ها انتظار 20000 کیلومتر و بیشتر می رفت.علت اینست در موتورهای امروزی میزان روغن سوزی به دلیل مسائل زیست محیطی;بسیار محدود شده و لذا سر ریز روغن جدید روی روغنی که داخل موتور است;کاهش یافته و روغن داخل موتور بدون انکه توسط سرریز روغن جدید تقویت شود باید بار شدید کار در موتور را تحمل کند که مسلما میزان این تحمل محدود خواهد شد.

لذا با توجه به اینکه در بازار کشور روغن برای موتور ها در هر درجه ائی یافت می شود توصیه می گردد با رجوع به دستور العمل کارخانه سازنده نسبت به استفاده از روغن توصیه شده اقدام گردد و فقط در خصوص زمان تعویض; مسائل ذکر شده رعایت گردد

انواع روغن موتور و مشخصات آن
با سلام خدمت همه دوستان.
این بار در مورده روغن موتور تفاوت روغن ها با هم دیگر و نحوه انتخاب صحیح روغن برای ماشین بحث کنیم. به امید خدا و یاری شما دوستان این بحث جذاب و مفید واقع بشه.

روغن موتور علاوه بر کار روان سازی قسمت های متحرک موتور وظایفی دیگر از قبیل کم کردن اصطکاک. جذب و دفع حرارت موتور. جذب ذرات حاصل از احتراق که بر روی دیواره سیلندر خودرو وجود دارد و حل کردن این ذرات در درون خود.

روغن ها هم بسته به نحوه تولیدشون دارای دسته بندی میباشند که بدین ترتیب هست.
1-مینرال 2-نیمه سینتتیک 3-سینتتیک

روغن های مینرال که در رده ارزون ترین های این مبحث قرار دارن در زمان پالایش نفت و هنگامی که نفت در برج تقطیر در حال گذر از صافی هاست بدست میاید و بعدها با افزودن یه سری ترکیبات دیگه قابل استفاده به صورت تجاری میشه. اما روغن های سینتتیک و نیمه سینتتیک از ماده ای به نام Poly-Alpha-Olefin {POA** تولید میشن که البته از مشتقات نفت میباشد.
روغن های سینتتیک در طی فرایندی که خالص سازی نام داره و در برج های تقطیری که دما و فشار بالاتری دارند بدست میاید.که موادی مثله مواد معدنی یا مینرال ها& اهن&گوگرد&سولفور و.... رو ندارن و یا اگه دارن خیلی کم میباشد.
به طور کلی میشه فرق سینتتیک های رو با غیر سینتتیک ها اینگونه بیان کرد که
1-خالص تر هستند.
2-مولکول هاشون یکنواخت تر و ریزتر میباشد.
3-تکنولوژی بالاتری رو میطلبن.
4-ساختشون گرون تر تموم میشه.
5- میشه برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرارشون داد و از قابلیت انطباق پذیری بالاتری بر خوردار هستند.
6-تبخير شوندگی پايين
7-کاهش مصرف روغن و کم شدن تعداد دفعات تعویض روغن به دلیل عمر بالاتر خوده روغن
8-داشتن دمای سوختن بالاتر نسبت به انواع معمولی
9-بالارفتن مقاومت روغن در برابر اکسید شدن
و...

اما روغن نیمه سینتتیک مخلوطی از هردو این روغن ها میباشد. که در محدوده قیمتی بین مینرال و سینتتیک هستند. این روغن ها از لحاظ کارایی بین مینرال و سینتتیک قرار داشته اما در مواردی همانند نقطه سوختن روغن موتور و تحمل بار بیش از حد کارایی بالاتری نسبت به مینرال ها دارند.

این از دسته بندی روغن ها و فرقشون با هم دیگه. نکته ای رو که باید مد نظر داشت این هست که همیشه باید از روغنی که سازنده ماشینتون توصیه کرده استفاده کنید. چون هر ماشین با توجه به فن اوری و سال ساختش روغن مخصوص به خود میخواهد که اگر مورده توجه قرار نگیرد برای موتور ماشین اسیب پذیر میباشد.
سایر مشخصه های روغن موتور:

1- ویسکوزیته یا گرانروی روغن:
این مشخصه یکی از حالات فیزیکی روغن میباشد. و عبارت است از مقاومت روغن در برابر جاری شدن هر چه این عدد بالا تر باشه ویسکوزیته روغن نیز بالاتر است و بالعکس. نکته دیگه این هست که این حالت تابعی از دمای محیط خودش و دمای محیط موتور خودرو میباشد. در زمان خرید روغن به این شتخص توجه کنید چون اگر یک روغن با ویسکوزیته بالا انتخاب کنید در زمستان وقتی که خودرو سرد است و استارت میزنید موتور شروع به کار میکند اما روغن به دلیل ویسکوزیته بالا در مدار خودش ارام ارام حرکت میکند و تا زمان گرم شدن موتور بعضی از قسمت ها روغن کاری نمیشوند و اصطکاک بالا رفته و عمر موتور خودروتون کم میشه. همین مورد در ویسکوزیته پایین و در تابستان صادق هست و باعث میشه که روغن خاصیت چسبندگی خودش رو از دست بده و بسیار شل شود و در نمونه علمی وقتی که در تابستان خودرو خاموش میکنید روغن خیلی سریع به محفظه کارتل روغن میرسه و دیگه اثری از روغن کاری بر روی پیستون ها و سیلندر نیست حال اگر شما خودرو رو استارت بزنید به دلیل نبود روغن و تا زمان رسیدن روغن به محل مورد نظر سیلندر و پیستون ها بدون روغن کاری میمونه و این امر در دراز مدت اثرات نا مطلوبی روی ماشینتون میزاره. حال چگونه به ویسکوزیته روغنی که میخریم پی ببریم. انجمن مهندسان امریکا یا Society of Automotive Engineers {SAE** استانداردی رو تدوین کردند که به صورت کدی هست 4رقمی که عدد اول و کم بیانگر ویسکوزیته در زمان سرد بودن هوا و عدد دوم و بزرگتر معرف ویسکوزیته روغن در دمای بالاتر این کد از حرف W نیز بهره میبرد که به معنای زمستان و یا Winter میباشد. نکته مهم این است که عدد بزرگ تر نباید از عدد پیشنهادی کارخانه کمتر باشد به عنوان مثال اگه10W-40 روغن پیشنهادی هست شما نباید روغنی با ویسکوزیته 0W-30 رو انتخاب کنید. عدد کوچکتر هم مانعی ندارد که کمتر باشد.

استاندارد API:
این استاندارد توسط انستیتو مواد نفتی امریکا
{American petroleum Institute** پایه گذاری شد. این استاندارد روغن های موتور رو بر حسب تکنولوژی ساخت کیفیت ساخت و... دسته بندی میکنه. کد این استاندارد به صورت دو حرف میباشد که حرف اول بنزینی یا دیزلی بودن خودرو رو مشخص میکنه که Cبرای موتور های بنزینی وSبرای موتور های دیزلی است.حرف دوم کیفیت روغن رو مشخص میکنه. گاهی روغنی برای هر دو موتور مورده استفاده است که در این صورت کد اول برای موتور دیزل هست و کد دوم برای موتور بنزینی مانند:API CE/SJ.

خوب این هم سطح کیفیتی روغن با توجه به استاندارد API و سال ساخت خودروها:

SA - Formerly for Utility Gasoline and Diesel Engine Service

SB - Minimum-Duty Gasoline Engine Service

SC - 1964 Gasoline Engine Service

SD - 1968 Gasoline Engine Service

SE - 1972 Gasoline Engine Service


SF - 1980 Gasoline Engine Service

SG - 1989 Gasoline Engine Service

SH - 1994 Gasoline Engine Service

SJ - 1997 Gasoline Engine Service

SL - 2001 Gasoline Engine Service

SM - Introduced on 30 Novermber 2004

استاندارد های موتور دیزل:

CA - Diesel Engine Service (Obsolete)
CB - Diesel Engine Service (Obsolete)
CC - Diesel Engine Service (Obsolete)
CD - Diesel Engine Service (Obsolete)
CD-II - Severe-Duty Two-Stroke Cycle Diesel Engine Service (Obsolete)
CE - 1983 Diesel Engine Service (Obsolete)
CF-4 - 1990 Diesel Engine Service
CF - Indirect-Injected Diesel Engine Service
CF-2 - Severe-Duty Two-Stroke Cycle Diesel Engine Service
CG-4 - 1994 Severe-Duty Diesel Engine Service
CH-4 Severe-Duty Diesel Engine Service
CI-4 - 2002
CI-4 Plus - 2004

زمان تعویض روغن یکی از پارامتر های مهم در سلامت سیستم خودرو میباشد. که به کمک تکنولوژی های جدید کیلومتر تعویض خودروها فراتر از گذشته شده. اما نباید این نکته رو از نظر دور داشت که همواره نباید روغن خودرو رو سر همون کیلومتر گفته شده تعویض کرد چون عوامل بسیاری در کیفیت روغن تاثیر گذار هستند از جمله اون ها میشه به:
حركت تو ترافيك ودرجا كار كردن موتور به مدت زياد
دماهاي بالا يا دماهاي پايين
گرد و خاك زياد
حركت با سرعت و دور موتور بالا{تقویت موتور اتومبیل و استفاده از توربو و **** شارژرها**
شتاب هاي ناگهاني و ترمزهای شدید
روشن كردن موتور خودرو و طی کردن مسافت های کوتاه
معکوس های سنگین
بار زیاد و یا حرکت در جاده هایی با سر بالایی های فراوان.
تنظيم نبودن موتور
همون جور که میبینید اغلب این موارد برای خود ما پیش میاد پس بسته به شرایط باید نسبت به تعویض روغن خودرو خودمون اقدام کنیم.

مبحث بعدی افزودنی هایی است که به روغن اضافه میکنن. این مورد بستگی به نوع سازنده و مورد مصرف روغن بستگی زیادی داره اما از مهمترین افزودنی ها میشه به:

روی :این ماده برای جلوگیری از سایش فلز با فلز در زمانی که روغن نمیتونه کار خودش رو به صورت صحیح انجام وارد عمل شده. درصد اون هم همون طور که قبلا گفتم بستگی به نوع و مورد مصرف داره مثلا روغن های معمولی درصد کمتری روی دارن در حالی که روغن های مسابقات درصد رویشون بیشتره.

مورد بعدی شوینده ها یا همون Detergent هستند که کارش از اسمش معلومه. این مواد رسوبات و هر گونه ماده خارجی رو که به بدنه سیلندر و مجموعه موتور رسوب کرده باشه رو جذب کرده و در خودش حل میکنه.

این دو ماده جزو اصلی ترین و پایه ای ترین مواد افزودنی به روغن هستند. سایر افزودنی نیز به شرح زیر هستند.
مواد جلوگیری کننده از کف کردن روغن- جلوگیری از اکسید شدن روغن- زنگ زدگی و خوردگی – بالا بردن نقطه جوش روغن و نقطه ریزش اون – مواد حلال اسيد و گوگرد- موادی که رطوبت رو جذب میکنن اما روی کیفیت روغن اثر نمیذارن.

از دیگر خصوصیاتی که میشه بهشون اشاره کرد عبارت است از:

Sulfated Ash:همون جور که قبلا اشاره کردیم که روغن های دارای مقادیر کمی سولفور وگوگردو.... هستند. خاکستر سولفات یکی از مواردی هست که در زمانی که روغن کارکرد خودش رو انجام داده و دیگه خواصش رو از دست داده و به اصطلاح سوخته به وجود میاد که اگر مقادیرش زیاد باشه بر روی قطعات موتور رسوب میکنه و عمر موتور رو کم میکنه.

Viscosity Index: این شاخص میزان حساسیت و تغییر ویسکوزیته روغن رو در برابر تغییرات دمایی نشون میده. که بالا بودن این شاخص نشون دهنده عملکرد بهتر و ویسکوزیته روغن در هر دمایی هست.

Flash Point: اشاره به دمایی میکنه که در اون دما روغن بخار میشه. این عدد هرچه بیشتر باشه بهتر هست چون از بخار روغن و هدر رفتن و ایجاد حباب در روغن جلوگیری میشه و روغن دیرتر به حالات بالا در می اید{به خصوص در موتور های مسابقات**

در کل انتخاب روغن موتور مناسب از همان ابتدا امر باعث کم شدن مصرف سوخت خودرو بین 5الی7 درصد و بالا رفتن اسب بخار خودرو ال میزان 6 اسب بخار. که مورد اول به شرایط رانندگی هم بستگی دارد.


موفق باشید.
پاسخ


پیام‌های داخل این موضوع
روغن موتور - توسط TIBA-NAVID - 2011-12-08، 10:28 PM
صدای زوزه گیریبوکس - توسط KIATIBA - 2012-12-02، 12:32 AM
RE: تاپیک زیر شاخه تیبا (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...) - توسط blootoos - 2012-08-18، 07:23 PM

موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Star تاپیک زیرشاخه تیبا- ( مشکلات پیش آمده +علت +طریقه رفع مساله -راهکار پیشنهادی) TIBA-NAVID 5,145 2,349,502 2020-05-04، 08:53 PM
آخرین ارسال: p.salehi
  TIBA-تیبا خودروی جدید سایپا TIBA_ALI 26,250 12,878,144 2020-04-06، 03:27 PM
آخرین ارسال: abed
Star تاپیک زیرشاخه تیبا-ثبت نام و تحویل خودرو و زمان انتظار و موارد پیرامون manifar 6,577 2,448,179 2020-03-23، 09:02 PM
آخرین ارسال: AA1393
Information دانستنی های بیمه ای - موارد در خصوص بیمه ی خودرو (شخص ثالث، بدنه ،... ) TIBA-NAVID 27 17,277 2020-02-23، 03:57 PM
آخرین ارسال: فرپدال
Star تاپیک انتخاب تایر مناسب برای تیبا و ریو ( + تصاویر مربوطه) TIBA-NAVID 1,318 700,140 2020-01-10، 07:43 AM
آخرین ارسال: TIBA-NAVID
  چراغ جلو تیبا alit1150 39 61,523 2019-10-29، 01:57 PM
آخرین ارسال: hozour64
Information درخواست راهنمایی کامل: کارهایی که باید هنگام تحویل تیبا انجام داد؟ Amin.HVS 199 149,275 2019-10-19، 12:23 PM
آخرین ارسال: TIBA-NAVID
Rainbow TIBA2 - تیبا 2 خودروی جدید سایپا (تیبای هاچ بک) TIBA-NAVID 2,037 953,358 2019-10-01، 11:24 AM
آخرین ارسال: saeed_sg
Star تاپیک زیرشاخه تیبا -( آپشن های جانبی الکتریکی و امکانات و لوازم مدرن قابل نصب ) TIBA-NAVID 2,607 1,297,970 2019-08-22، 08:52 PM
آخرین ارسال: ecsi
Video گالری بخش تیونینگ و آپشن های مدرن تیبا در فروشگاه پدال TIBA-NAVID 13 37,342 2019-05-27، 10:09 AM
آخرین ارسال: TIBA-NAVID

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان