سلام مهمان گرامی ، خوش آمدید. آیا این نخستین بازدید شماست ؟ وارد شده یا عضو شوید

انجمن های خودرو


امتیاز موضوع:
  • 41 رأی - میانگین امتیازات: 4.61
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تاپیک زیر شاخه تیبا (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...)
(2012-08-08، 05:36 PM)tiba91 نوشته است: والا ایشون نظرشون این بود که اون چیزی که تو بنزین سوپر و معمولی متفاوته هم اکتان بنزینه و هم بخشی از ترکیبات از جمله سرب و.....اون ترکیباتی که حذف شده مثل سرب بیشتر به خاطر الزامات زیست محیطی و آلایندگی حذف شدن وگرنه برای بهتر کار کردن موتور و افزایش عمر قطعات لازم هستن.(این مورد رو من تائید نمی کنم.)در نتیجه اولا برای اینکه از اکتان بالاتر بهره مند بشین بنزین سوپر بنزنین.دوما برای اینکه از ترکیبات حذف شده بنزین معمولی بهره مند بشین هر چند تا باک یک باک بنزین معمولی بزنین.
البته ایشون می گفت اگر محلول های یا قرصهای افزایش اکتان رو در بنزین معمولی استفاده کیننی خیلی بهتره اما متاسفانه با این اوضاع الان هیچ محصول تائید شده و مورد اعتمادی که اکتان رو بالا ببره وچود نداره.پس ریسک نکنین.
کل مطالب بالا نظرات این آقای مکانیک بود و من تائیدشون نمی کنم.

مسعود عزیز
چند تا سوال دارم:
1.این سرب که گفتی برا کدوم قطعات لازم و مفیده؟
2.عدد اکتان چیه و چه کاری رو انجام می ده بنزین سوپر؟
3.این قرص های افزایش اکتان واقعا تاثیری در افزایش اکتان بنزین معمولی داره یا نه؟

در این باب مختصر و مفید بگم که ...
عدد اوکتان به یه شاخص اطلاق میشه که نشون دهنده ی اینه به صورت دقیق که :
سوخت تا چه میزان توانایی متراکم شدن قبل از احتراق خودبخودی ( خودسوزی ) را داراست
این عدد از کجا بدست میاد؟
کمی مختصر و مفید بخوام وارد بحثش بشم اینه قضیه که :

همون طور که میدونین یکی از مراحل کار موتورهای 4 زمانه تراکم هست.
همون زمانی که بنزین و هوا با نسبت و اندازه مشخص و معین با هم مخلوط شده
و سپس با حرکت پیستون به سمت بالا متراکم میشن (به این مرحله تراکم میگن)
بعدشم که شمع جرقه میزنه و ادامه ی کار ...
بقیه ماجراش موضوع این قضیه نیست.
همون قضیه میزان تراکمه
میزان اون تراکم رو با عددی به اسم نسبت تراکم سنجش میکنن.
... در موتورهای قدیم و قبلی این میزان تراکم رو اینجور که خوندم حدود 5 به 1 بوده و جدیدا تا حدود 12 13 به 1 هم زیادش کردن در پیشرفته ترین موتورها.

اما ربط این قضیه به عدد اوکتان و این حرفا چی بود؟
ربطش اینه زمانی که این مخلوط هوا و سوخت که قابلیت اشتعال زیادی داره قبل از زمان تراکم حداکثری در مرحله تراکم و زمانی که شمع جرقه میزنه زودتر مشتعل میشه و به اصطلاح زودتر و زودرس شعله ور میشه و انفجارش صورت میگیره ....
یه اتفاق منفی افتاده و بسیار زیان بار.
یکی از روش های قوی تر کردن موتور ماشینا اینه که اون نسبت تراکم رو افزایش بدن.
که همون طور که گفتم این کار کردن.
اما این کار و این طراحی روی موتور لازمش اینه که سوختی هم داشته باشیم که در تراکم بالاتر قبل از رسیدن به حداکثر تراکم مد نظر ما و اتمام این مرحله (قبل از تراکم حداکثری) در اثر فشار زیاد خود به خود منفجر نشه و قبل ازون رسیدن به نهایت تراکم و جرقه شمع خودش دچار خود سوزی مخرب نشه ...
این یه عامل بسیار مخرب هست.
هم مصرف سوخت رو بالا میبره.
هم استهلاک بسیار زیادی داره.
هم باعث احتراق بسیار بد و غیر نرمال میشه و باعث سوخت ناقص میشه.
هم برا قطعات موتوری مضر هست.
شرح فاجعه رو بخوام راحت بگم ... تصور کنین داره پیستون میره بالا و هنوز متراکم تر میکنه مخلوط سوخت و هوا رو.در وسط راه یه دفعه انفجار رخ میده.
مرحله انفجار زودرس رخ میده. این وسط پیستون از طرفی داره به بالا فشار میاره و میخواد متراکم تر کنه.
از طرفی انفجار و فشار اون پیستونی که هنوز داره به بالا میره رو با فشار به پایین هل میده.
چی میشه این وسط؟
احتراق ناقص.قدرت موتور کم.دود .استهلاک قطعات موتور و آسیب اون ها.افزایش مصرف سوخت... حداقل موارد مشکلات ایجاد شده هستن
پس این شد که ضرورتش به وجود اومد که همپای افزایش کیفیت و طراحی موتورها و افزایش نسبت تراکمه ، سوختی هم ساخته بشه که در تراکم بالاتر خودش خود به خود دچار خودسوزی نشه.
تا اینجاشو داشته باشین.
حالا بعدش در پالایشگاه رقم میخوره.
به صورت نامی و اسمی پارامتری تعریف کردن به عنوان عدد اوکتان.
این پارامتر مشخص میکرد که کدوم سوخت دارای خاصیت متراکم شدن قوی تر و کدام دارای خاصیت متراکم شدن ضعیفی هست.
کدوم سوخت خود به خود زودتر دچار خودسوزی میشد و اشتعال پذیریشون مورد بررسی قرار گرفت و با هم مقایسه شدن.

به صورت اسمی و نامی مشخص شد هپتان دارای بدترین قابلیت تراکم پذیری بود و در مقابل اوکتان یا ایزو اوکتان بالاترین حد این پارامترو داشت.
به هپتان پارامتر عدد اوکتان صفر و به ایزو اوکتان یا همون اوکتان عدد اوکتان 100 رو نسبت دادن.
و این عدد رو به بنزین های مختلف نسبت دادن.
مثلا بنزین دارای عدد اوکتان 97 نسبت اوکتان به هپتان در اون 97 به 3 هست.

البته الان برای بالابردن عدد اوکتان از مواد افزودنی دیگه هم در پالایشگاه ها استفاده میشه به خاطر قیمت بالا و بسیار بالای بنزین شامل فقط این 2 ماده خاص.
مثلا حدود صده ی قبل کشف کردن تترا اتیل سرب اگه با بنزین مخلوط بشه بسیار عدد اوکتان رو به نحو زیادی افزایش میده .
همه و همه این کار هدفش همین بالا بردن عدد اوکتان بود. این کارو کردند.
حدود 100 سال در اوایل قرن 19 تا قرن 20 این کار رواج داشت.
تا اینکه اواخر به خاطر ضرر های بسیار زیاد سرب روی زندگی بشر ، از محیط زیست بگیر تا سرطان و پایین اومدن سطح هوش و فکر کودکان و آسم و .... تصمیم به حذف این ماده گرفته شد.
آخر دنیا هم خبر رسید به ایران ما ....
-----------------------------------------------
یه مختصر اشاره هم بکنم که برا محاسبه عدد اوکتان 3 مدل مختلف روش هست.
در واقع 2 روش
شرایط تست و آزمایش در اون ها متفاوت هست.
در یه استاندارد که استاندارد RON نام داره
در کشور عزیزمون ایران و خیلی کشورای اروپا این روش تست میشه و معیار بیان عدد اوکتان این روشه.
شرایط خاص دارن که به اونا نمیپردازم.
مختصر بگم عددی که این آزمایش نشون میده بالاتر هست از سایر روش ها.
و یه جوری برای سودجویی بعضی شرکتای نفتی خوبه که با این استاندارد کار کنن و عدد اوکتانشون رو بالاتر جلوه بدن.
یه روش دیگه هست که شرایطش متفاوته ... به اسم روش MON
عدد این روش به مراتب کمتر هست از نتیجه آزمایش قبلی ... عدد اوکتان کمتری نشون میده.
در کشوری مثل امریکا یه کار میکنن .
معیار عدد اوکتانی که عرضه میکنن میانگین 2 عدد بالا هست.(روش سومی که منظورم بود)
اما در کشور ما و اروپا نه .
همون بالاییه که بالاتره رو میگن.
این باعث میشه بنزینی اگه دقیق براش در ایران یا اروپا و ازون طرف امریکا عدد اوکتان یکسانی بهش نسبت بدن ...
مثلا هر جفت باشن 95
به مراتب اون بنزین امریکایی ازون اروپایی با کیفیت تر و به مراتب بهتره.

این مطلب رو سعی کردم کامل باز کنم و با جزئیات لازم بگم.
بازم میگم بالا بردن عدد اوکتان و بهسوزی بنزین و سوخت بیشتر ازون حدی هست که یه کمپانی تولید مکمل بنزین
که فقط و فقط به فکر جیبش هست.
یا روش های عجیب غریب و مختلفی که بعضا ممکنه تعمیرکاری چیزی عنوان کنه بتونه راه گشا باشه.
به عنوان مثال این تعمیرکار که گفتن بنزین سوپر رو بزنین چون از عدد اوکتان بالا بهره ببرین.
بنزین معمولی بزنین چون از مواد دیگر مثل سرب که از بنزین حذف شده بهره ببرین !!!
والا من نمیدونم به این تعمیرکار چی باید بگم ...
اولا سرب چیزی نبوده که ویتامین ب کمپلکس ماشین باشه و اگه مثلا آمپول سرب ماشین رو نزنن ماشین موتورش دچار ضعف بشه و مشکل ساز بشه ...
صرفا روشی بود برا بالا بردن عدد اوکتان بنزین.
اگه این جور تعمیر کار ها مدعی هستن بنزین سوپر عدد اوکتان بالاتری داره
خوب بسم الله
سرب هم همون کارو میکرد.الان سرب رو حذف کردن و روش های دیگه و مواد جایگزین استفاده میکنن که خطراتی که گفتم رو نداره ....
کم هم نبودن عوارض و خطراتش .
بله ارزون بود و ارزون میبرد عدد اوکتان رو بالا.
اما ضرراش و مشکلاتش هم نمیشد ندید.
خلاصه اینو بگم فردی که میگه بنزین سوپر رو بنزین برا عدد اوکتان بالاترش و بنزین معمولی رو بزنین برا خواص مفید سربش چند چیزو نمیدونه بی رودربایستی
1:اصلا نمیدونه سرب الان از کل تولیدات بنزین حذف شده.
سوپر و معمولی نداره.
نه سوپرمون سرب داره.
نه معمولیمون.
اگه ایشون فکر کردن صرفا به خاطر رنگ قرمزش هنوز همون ترکیبات سرب همراهش هست سخت در اشتباهن.
دوما.نقش سرب همون طور که عرض کردم بالا بردن عدد اوکتان بود و ویتامینی نبود که فایده دیگری هم داشته باشه
اگه مدعی بالاتر بودن عدد اوکتان سوپر باشه فردی.
نمیتونه باز بگه خوب حالا هر از گاهی معمولی هم بنزین از ویتامین های اون هم بی بهره نباشیم !!!
در مجموع ممنون از دوستان گل.
امیدوارم مورد استفاده قرار گرفته باشه.
سعی کردم کامل در این مورد بحثش رو باز کنم.
نیازی حس نکردم وگرنه هستند مراجعی که ضرر ها و آسیب ها و مشکلاتی که کارهای خودسرانه و بی توجهی ها و فرمولاسیون های عجیب غریب به سر موتور خودرو آوردند رو به صورت تجربه ی افرادی که ازین موارد تبعیت کردند نشون میده.
عرض قبلیم تقریبا گویای این مساله بود.در کل پیشنهاد میکنم راهی رفته بشه که راه نرمال و متعارف و معقول هست و از موارد جدید و تایید نشده از طرف یه کمپانی و یه شرکت رسمی و یه نهاد و مثلا ارگان نفتی رسمی بپرهیزین.
هستند مشکلات و دردسرهایی که در اثر بعضی کارها و اعتماد به محصولات مکمل به سر مردم اومده ...
زیادم هستن.
سعی کنین عاقلانه فکر کنین و سری که درد نمیکنه رو دنبال دستمال برا بستن دورش نباشین.
سلامت باشین
در پناه حق
ببخشید اگه طولانی شد
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر  ،، یادگاری که در این گنبد دوار بماند

ای سرزمین من، شورآفرین میهن
دور از تو باد ای مرز باور، دست اهریمن

------------------ ((ا))
                                          ای خاک مهر آیین، آیینه ی ایمان
                                          ای در پناه لطف یزدان، جاویدان ایران

[تصویر:  4wdsvvxpm4xq51efs0h.jpg]
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - ( آپشن های جانبی الکتریکی و امکانات و لوازم مدرن قابل نصب )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیر شاخه تیبا - (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...)
[تصویر:  star.gif] تاپیک انتخاب تایر مناسب برای تیبا و ریو ( + تصاویر مربوطه)
[تصویر:  star.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا- ( مشکلات پیش آمده +علت +طریقه رفع مساله -راهکار پیشنهادی)
[تصویر:  exclamation.gif] فرم شکایت صاحبان خودروی تیبا از سایپا به علت برخی از مشکلات موجود در این خودرو
[تصویر:  video.gif] تاپیک زیرشاخه تیبا-گالری تصاویر خودروی ملی سایپا تیبا ( TIBA )
[تصویر:  star.gif]تاپیک زیرشاخه تیبا-ثبت نام و تحویل خودرو و زمان انتظار و موارد پیرامون)
[تصویر:  star.gif] فروشگاه پدال-(عرضه آپشن و قطعات برتر تیبا با بهترین کیفیت قطعات اصلی با مدارات و آموزش نصب کامل در سراسر کشور )
[تصویر:  video.gif] تاپیک گالری بخش تیونینگ و آپشن های مدرن فروشگاه پدال( TIBA )
پاسخ
تشکر شده توسط : omid sh masooumi jacob tiba91 mehrdad1355 iMehrdad


پیام‌های داخل این موضوع
روغن موتور - توسط TIBA-NAVID - 2011-12-08، 10:28 PM
صدای زوزه گیریبوکس - توسط KIATIBA - 2012-12-02، 12:32 AM
RE: تاپیک زیر شاخه تیبا (موارد مرتبط با نگهداری اعم از موتوری،گریبوکس،جلوبندی و ...) - توسط TIBA-NAVID - 2012-08-08، 06:23 PM

موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Star تاپیک زیرشاخه تیبا- ( مشکلات پیش آمده +علت +طریقه رفع مساله -راهکار پیشنهادی) TIBA-NAVID 5,148 2,428,628 2020-07-20، 07:05 PM
آخرین ارسال: Ali nemesis
  TIBA-تیبا خودروی جدید سایپا TIBA_ALI 26,252 13,250,569 2020-06-26، 05:10 PM
آخرین ارسال: Ali nemesis
Star تاپیک زیرشاخه تیبا-ثبت نام و تحویل خودرو و زمان انتظار و موارد پیرامون manifar 6,577 2,528,220 2020-03-23، 09:02 PM
آخرین ارسال: AA1393
Information دانستنی های بیمه ای - موارد در خصوص بیمه ی خودرو (شخص ثالث، بدنه ،... ) TIBA-NAVID 27 17,863 2020-02-23، 03:57 PM
آخرین ارسال: فرپدال
Star تاپیک انتخاب تایر مناسب برای تیبا و ریو ( + تصاویر مربوطه) TIBA-NAVID 1,318 718,118 2020-01-10، 07:43 AM
آخرین ارسال: TIBA-NAVID
  چراغ جلو تیبا alit1150 39 63,288 2019-10-29، 01:57 PM
آخرین ارسال: hozour64
Information درخواست راهنمایی کامل: کارهایی که باید هنگام تحویل تیبا انجام داد؟ Amin.HVS 199 152,387 2019-10-19، 12:23 PM
آخرین ارسال: TIBA-NAVID
Rainbow TIBA2 - تیبا 2 خودروی جدید سایپا (تیبای هاچ بک) TIBA-NAVID 2,037 980,416 2019-10-01، 11:24 AM
آخرین ارسال: saeed_sg
Star تاپیک زیرشاخه تیبا -( آپشن های جانبی الکتریکی و امکانات و لوازم مدرن قابل نصب ) TIBA-NAVID 2,607 1,332,022 2019-08-22، 08:52 PM
آخرین ارسال: ecsi
Video گالری بخش تیونینگ و آپشن های مدرن تیبا در فروشگاه پدال TIBA-NAVID 13 37,775 2019-05-27، 10:09 AM
آخرین ارسال: TIBA-NAVID

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 6 مهمان