2010-01-17، 08:57 AM
عكسهایی که از پیكان جدید منتشر شده است، خبر از تولید محصول ارزانقیمت در ایران خودرو دارد. این عكسها و خبرها هم سبب شده دوباره شایعه تولید پیكان قوت بگیرد، اما چقدر این اخبار صحت دارد.
پیش از این میرجواد سلیمانی قائم مقام ایرانخودرو گفته بود: برنامهریزی شده است که خودرو مناسبی در محدوده قیمت پیكان در ایرانخودرو تولید شود. مدتی بعد عكسهایی از خودروی جدیدی منتشر شد كه بدنه آن بیشباهت به پیكان نبود.
خودرویی كه اگر درست به آن دقت میكردید به غیر از جلو پنجره و چراغهای جلو و عقب كاملاً پیكان بود اما آیا پیكان باز هم قرار بود تولید شود. این خبرها وقتی جدیتر میشد كه به سخنان محمد زالی مدیر مركز تحقیقات موتور ایرانخودرو دقت كنیم كه گفته بود: پیكان با شكل و ظاهری جدید دوباره باید تولید شود. در حدود یك سال قبل كه زالی این سخنان را گفته بود همه فكر میكردند منظور وی خودروی رانا است كه در آن زمان به نام X12 شناخته میشداما انگار خودرو دیگری در کار بوده است . اما چه خودرویی؟آیا پیکان دوباره در حال زنده شدن است ؟
یكی از مدیران ارشد ایرانخودرو گفت: این پیكان كه عكس آن منتشر شده است و مشخص است كه عكسش در مركز تحقیقات ایرانخودرو گرفته شده در حقیقت پروژهاش یك سال و نیم پیش متوقف شده بود چرا كه خودرو قرار بود با وام بانك توسعه اسلامی ساخته شود وامی كه هیچگاه داده نشد. این خودرو توسعه یافته پیكان بود قرار بود در سودان تولید شود و خودرویی برای كشورهای فقیر باشد .
این مدیر ایرانخودرو البته تاكید میكند دیگر قرار نیست این خودرو تولید شود بلكه خودرویی ارزانی كه صحبت تولید آن در ایرانخودرو است یك محصول چینی در كلاس «B » و در اندازه پراید است كه فعلاً نام شركت آن را نمیتوانیم بگوییم.
این مدیر ارشد ایرانخودرو البته درباره اینكه این خودرو چگونه طراحی شده بود و آیا قرار بود در ایران تولید شود و یا خیر، چیزی نمیگوید. پس برای یافتن پاسخ كاملتر به سراغ كاه سُلگی یكی از طراحان ایرانخودرو در زمان طراحی خودرو میرویم، طراحی كه به جرم انتشار زودهنگام عكس رانا از این شركت اخراج شد. البته هیچگاه این اتهام ثابت نشد.
وی میگوید: گروههایی از مركز تحقیقات ایرانخودرو بودند كه بر روی پیكان طراحیهایی را انجام دادند اما در نهایت طرحی كه در پورشه دیزاین طراحی شد انتخاب شد مدلی كه تنها جلو پنجره و چراغهای جلو و عقب و تزئینات داخل در آن تغییر كرده بود. موتور هم قرار بود همان باشد كه در روآی جدید استفاده میشود.
كاوه سُلگی هم این گفته را تایید میكند كه این خودرو قرار بود در سودان تولید شود البته بعدها برخی مدیران ایرانخودرو مانند زالی كه رفتن پیكان را اشتباه میدانستند بازگشت پیكان با این شكل جدید را فرصتی میدانستند تا دوباره این شركت بتواند بازار خودروهای ارزان قیمت را به دست آورد. البته تمام این برنامهریزیها هماكنون در بایگانی است، چرا كه طبق آخرین اطلاعات پیكان حتی با طراحی جدیدش نه دیگر قرار است در سودان تولید شود و نه در ایران. پیكان سدان به بایگانی رفته است و یك خودروی چینی قرار است جایگزینش شود. البته شاید در آینده دوباره طرح این خودرو از بایگانی در آید .
نقل از هفته نامه دنیای خودرو-امین آزاد
![[تصویر: 1ece477a2f0a2f9aa0a3fc2e9ea.jpg]](http://www.dkmag.net/images/stories/1ece477a2f0a2f9aa0a3fc2e9ea.jpg)
پیش از این میرجواد سلیمانی قائم مقام ایرانخودرو گفته بود: برنامهریزی شده است که خودرو مناسبی در محدوده قیمت پیكان در ایرانخودرو تولید شود. مدتی بعد عكسهایی از خودروی جدیدی منتشر شد كه بدنه آن بیشباهت به پیكان نبود.
خودرویی كه اگر درست به آن دقت میكردید به غیر از جلو پنجره و چراغهای جلو و عقب كاملاً پیكان بود اما آیا پیكان باز هم قرار بود تولید شود. این خبرها وقتی جدیتر میشد كه به سخنان محمد زالی مدیر مركز تحقیقات موتور ایرانخودرو دقت كنیم كه گفته بود: پیكان با شكل و ظاهری جدید دوباره باید تولید شود. در حدود یك سال قبل كه زالی این سخنان را گفته بود همه فكر میكردند منظور وی خودروی رانا است كه در آن زمان به نام X12 شناخته میشداما انگار خودرو دیگری در کار بوده است . اما چه خودرویی؟آیا پیکان دوباره در حال زنده شدن است ؟
![[تصویر: 6325_699.gif.jpg]](http://www.dkmag.net/images/stories/6325_699.gif.jpg)
یكی از مدیران ارشد ایرانخودرو گفت: این پیكان كه عكس آن منتشر شده است و مشخص است كه عكسش در مركز تحقیقات ایرانخودرو گرفته شده در حقیقت پروژهاش یك سال و نیم پیش متوقف شده بود چرا كه خودرو قرار بود با وام بانك توسعه اسلامی ساخته شود وامی كه هیچگاه داده نشد. این خودرو توسعه یافته پیكان بود قرار بود در سودان تولید شود و خودرویی برای كشورهای فقیر باشد .
این مدیر ایرانخودرو البته تاكید میكند دیگر قرار نیست این خودرو تولید شود بلكه خودرویی ارزانی كه صحبت تولید آن در ایرانخودرو است یك محصول چینی در كلاس «B » و در اندازه پراید است كه فعلاً نام شركت آن را نمیتوانیم بگوییم.
این مدیر ارشد ایرانخودرو البته درباره اینكه این خودرو چگونه طراحی شده بود و آیا قرار بود در ایران تولید شود و یا خیر، چیزی نمیگوید. پس برای یافتن پاسخ كاملتر به سراغ كاه سُلگی یكی از طراحان ایرانخودرو در زمان طراحی خودرو میرویم، طراحی كه به جرم انتشار زودهنگام عكس رانا از این شركت اخراج شد. البته هیچگاه این اتهام ثابت نشد.
وی میگوید: گروههایی از مركز تحقیقات ایرانخودرو بودند كه بر روی پیكان طراحیهایی را انجام دادند اما در نهایت طرحی كه در پورشه دیزاین طراحی شد انتخاب شد مدلی كه تنها جلو پنجره و چراغهای جلو و عقب و تزئینات داخل در آن تغییر كرده بود. موتور هم قرار بود همان باشد كه در روآی جدید استفاده میشود.
كاوه سُلگی هم این گفته را تایید میكند كه این خودرو قرار بود در سودان تولید شود البته بعدها برخی مدیران ایرانخودرو مانند زالی كه رفتن پیكان را اشتباه میدانستند بازگشت پیكان با این شكل جدید را فرصتی میدانستند تا دوباره این شركت بتواند بازار خودروهای ارزان قیمت را به دست آورد. البته تمام این برنامهریزیها هماكنون در بایگانی است، چرا كه طبق آخرین اطلاعات پیكان حتی با طراحی جدیدش نه دیگر قرار است در سودان تولید شود و نه در ایران. پیكان سدان به بایگانی رفته است و یك خودروی چینی قرار است جایگزینش شود. البته شاید در آینده دوباره طرح این خودرو از بایگانی در آید .
نقل از هفته نامه دنیای خودرو-امین آزاد