سلام مهمان گرامی ، خوش آمدید. آیا این نخستین بازدید شماست ؟ وارد شده یا عضو شوید

انجمن های خودرو


امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آموزش رانندگی در شرایط خاص
#1
رانندگی در نور نامناسب:
كاهش دید می تواند ناشی از تاریكی زیاد، برف، مه، باران، دود و یا حتی نور زیاد باشد.
* در این حالت حتماً باید با سرعت كم و با فاصله ای زیادتر از حالت عادی نسبت به خودروی جلویی حركت كرد. كاهش غیر عادی سرعت می تواند برای خودرو پشت سر شما خطرساز باشد.
* سعی كنید فاصله تان با خودرو جلویی به صورتی باشد كه نور چراغ خطر آن را ببینید.
* در صورتی كه نیاز به توقف داشتید حتی الامكان از لبه سمت راست جاده فاصله بگیرید و چراغ ها را خاموش كرده و فلاشهای خودروتان را روشن كنید.
* همیشه یك عینك آفتابی مناسب به همراه داشته باشید تا در صورت نور زیاد محیطی از آن استفاده كنید.

رانندگی در مه:
مه باعث كاهش عمق دید می شود و فاصله ها نیز به خوبی قابل تشخیص نیستند. اگر امكان دارد سفر خود را تا پایان یافتن مه به تأخیر بیندازید، در غیر این صورت نكات زیر را در زمان حركت رعایت كنید:
* رانندگی را با روشن كردن چراغ های كوچك انجام دهید، استفاده از چراغ های بزرگ به دلیل انعكاس شدید نور آنها، باعث كاهش بیش از پیش عمق دید می شود.
* با سرعت كم حركت كرده و كمی شیشه پنجره را پایین بیاورید تا صدای خودروهای اطراف خود را بشنوید.
* از برف پاك كن و بخاری خودرو (به حالتی كه هوا را به سمت شیشه ها هدایت كند) به صورت مناسب استفاده كنید.

رانندگی در برف و یخبندان:
بهترین راه برای جلوگیری از هر گونه اتفاق در برف و یخبندان، رانندگی نكردن در این وضعیت است!
* مطمئن باشید خودرو شما شرایط لازم برای حركت در این شرایط را داراست ( لاستیك های با عاج و فشار باد مناسب، لاستیك یخ شكن، زنجیر چرخ، بخاری سالم، وجود ضد یخ به اندازه كافی در سیستم خنك كننده خودرو، اضافه كردن مقداری الكل یا مایع ظرفشویی به مخزن آب شیشه شور برای جلوگیری از یخ زدگی، به همراه داشتن پوشاك مناسب، مقداری غذای فاسد نشدنی، طناب پلاستیكی و یك تیغه برف پاك كن قدیمی (برای پاك كردن برف از روی چراغ ها و شیشه های جانبی)، از مهمترین نكاتی است كه پیش از حركت باید به آنها توجه كرد.
* حركت با سرعت پائین، رعایت فاصله حداقل سه برابر حالت عادی با خودرو جلویی، روشن نگه داشتن چراغ ها برای تخمین بهتر فاصله توسط سایر رانندگان با شما، عدم استفاده از سیستم كروز كنترل یا اوردرایو، استفاده از دنده سنگین بخصوص در سر بالایی و سرازیری، استفاده از ترمز آرام و به صورت قطع و وصل (در صورت مجهز بودن به سیستم ABS) فشردن آرام پدال از مهمترین نكاتی است كه باید به آنها توجه كرد.
* دقت كنید خیابان های كم عرض، مسیرهای شرقی غربی داخل شهری و روی پل ها از مناطقی است كه امكان یخ زدگی در آنها بیشتر است.
* خودرو های چهار چرخ متحرك از مانور بهتری در برف و یخ زدگی بر خوردارند ولی آنها هم دچار لیز خوردگی می شوند.
اگر چرخ های خودرو شروع به سرخوردن كردند:
* پا را از روی پدال گاز بردارید، فرمان را به سمتی كه خودرو در حال سرخوردن است بچرخانید ( نه به سمت مخالف آن)، پدال ترمز را كمی فشرده و دنده را سنگین تر كنید و پا را به آرامی از روی كلاچ بردارید تا سرعت حركت چرخ ها كاهش یابد.

اگر در برف گیر كردید:
به هیچ وجه گاز زیاد ندهید ( این كار باعث عمیق تر شدن محل فرورفتگی تایرها می شود)، با چرخاندن در جای فرمان به چپ و راست، اطراف تایر را تا حدی از برف خالی كنید، در صورتی امكان كمی ماسه یا نمك اطراف تایر ریخته و كمی صبر كنید تا برف و یخ آب شود، می توان یكی از كف پوش ها را با طناب به سپر عقب بست و آن را جلوی چرخ های متحرك انداخت تا برای شروع حركت شرایط بهتر باشد، طناب كف پوش را به همراه خودرو شما می آورد تا در جای مناسب آن را بردارید. سپس به آرامی و با دنده ۲ شروع به حركت كنید. و از همه مهم تر این كه با خونسردی كامل وتوجه مناسب به اطراف و رعایت كامل قوانین راهنمایی و رانندگی، رانندگی كنید.
منبع: روزنامه همشهری و سایت آموزشگاه
پاسخ
تشکر شده توسط : Re Za mehrdad1355 alavifar
#2
اگه تو برف گیر کردید تا میتونید ماشین رو سنگین کنید. با نیم کلاج بدون استفاده از گاز به راحتی ماشینو میتونید خارج کنید به شرطی که خدای نکرده زیره بهمن نمونده باشید!!!
[تصویر:  50764219797302375890.jpg]
پاسخ
تشکر شده توسط : mehrdad1355
#3
من عاشق بردن ماشین ایستاده تو سربالایی خفن هستم
[تصویر:  442_1256455855.jpg]
«تیبا» در لغت نامه دهخدا آهو معنی شده‌است. در این لغت نامه آمده‌است: تیبا (هزوارش) به زبان زند و پازند آهو را گویند.
پاسخ
تشکر شده توسط : mehrdad1355
#4
چگونه ديريفت بزنييم ؟

هر چند اروپایی ها را به عنوان مخترع خودرو و برگزار کننده ی اولین رقابت های اتومبیلرانی و آمریکایی ها را به عنوان مبدع سیستم تولید انبوه می شناسیم، اما دریفت نه در غرب که در شرق دور و سرزمین آفتاب تابان شکل گرفت. نخستین جرقه های این تکنیک در حدود 30 سال پیش زده شد. جایی که کنیمتسو تاکاهاشی راننده ژاپنی با ابداع تکنیک دریفت توانست در رقابت های مختلف به قهرمانی های متعددی دست پیدا کند و همین امر تاکاهاشی را به اسطوره دهه 70 تبدیل کرد.

پس از او توچیا با بهره گیری از تکنیک های تاکاهاشی توانست دریفت را توسعه دهد و همین امر باعث د در اواخر دهه ی 70 مجلات مختلف ژاپنی توجه گسترده ای به این تکنیک نشان دهند و از همین جا بود که دریفت بیش ازپیش شناخته شد. رقابت های دریفت در ژاپن به صورت حرفه ای در جریان بود اما در خارج از ژاپن این امر به اواسط دهه ی 90 موکول شد، جایی که یکی از مجلات ژاپنی رقابت دریفت را در آمریکا آغاز کرد و این اتفاق سر آغارز برگزاری این رده از مسابقات در خارج از ژاپن و به خصوص آمریکا شد.

دریفت به صورت تئوری کاری آسان به نظر می رسد اما به هیچ عنوان در عمل کاها به این راحتی پیش نمی رود تزه کارها و حتی رانندگان نیمه حرفه ای در دفعات نخست در یافتن زمان مناسب برای پیچاندن فرمان دچار مشکل می شوند. به علاوه اغلب بر حسب عادت پیش از رسیدن به پیچ با استفاده از ترمز سرعت خودرو ر را کاهش می دهند که همین امر کار را برای دریفت زدن دشوار می کند. این دسته از رانندگان حتی اگر بتوانند از این محله عبور کنند به علت رسیدن خودرو به مرحله ی بی تعادلی دیرتز از حد معمول فرمان را برمی گردتنند که حاصل آن انحراف کامل خودرو است.

دریفت با توجه به تعریفی که از آن ارائه دادیم، تکنیک های متعددی دارد که از سطوح ساده آغاز می شوند و در نهایت به تکنیک هایی می رسند که تنها از عهده ی رانندگان حرفه ای و با تجربه بر می آید. در زیر به تعدادی از ای تکنیک ها اشاره خواهیم کرد اما به خاطر داشته باشید به هیچ عنان در خارج از پیست این روش ها را به کار نگیرید چرا که در صورت کوچکترین اشتباهی، تجربه برخورد شدید با گاردریل های جاده یا سقوط آزاد به دره را تجربه خواهید کرد.

1-با سرعت به پیچ وارد شوید،در ابتدای پیچ فرمان را به سرعت به سمت داخل پیچ بچرخانید و ترمز کنید.برای این منظور باید نسبت به Race Line(مسیری که به طور معمول برای پیچیدن در پیست از آن استفاده می کنید) کمی به داخل پیچ نزدیک شده باشید. با پیچاندن فرمان و ترمز کردن وزن خودرو از محور عقب به جلو منقل می شود و درست در همین لحظه است که باید پدال گاز را تا انتها بفشارید. این عمل به همراه انتقال وزن خودرو باعث می شود چرخ های عقب به درجا زدن بیفتند و در همین لحظه باید فرمانرا به سمت خارج پیچ بچرخانید و به Race Lineباز گردید. از این مرحله به بعد باید کنترل خودرو را به دست بگیرید و تا زمان خروج از پیچ حد مناسب فشار بر پدال را حفظ کنید. این تکنیک بر خلاف ظاهر آسانش جز مشکل ترین روش ها است چرا که بدون استفاده از ترمز دستی انجام می شود و در بسیاری از مواقع رانندگان حرفه ای نیز در میانه های مسیر ناچار به استفاده از ترمز دستی می شوند.

2-در این روش به جای استفاده از ترمز، از دنده معکوس دو به سه و یا سه به چهار (بسته به سرعت ورود به پیچ) استفاده می شود.ر با توجه به سرعت بالای چرخ ها در زمان حرکت با دنده معکوس دادن چرخ ها با درگیر شدن دنده تحت فشار قرار می گیرند و از سرعت آنها کاسته می شود و همین امر باث عملی مشابه ترمز در خودرو می شود. این تکنیک به موتور و گیربکس به شدت فشار می آورد و در بعضی خودرو ها،ECU با تشخیص دور موتور بیش از حد (در اثر دنده معکوس) جریان سوخت موتور قطع می کند که این امر می تواند در ادامه کار برای راننده مشکل ساز باشد.

3-روش بعدی بهره گیری از کلاچ خودرو است. با توجه به آنکه هدف اولیه در دریفت رساندن خودرو به بی تعادلی و هرزگردی خودرو است می توان برای این منظور از کلاچ خودرو بهره گرفت. در این تکنیک بعد از پیچاندن فرمان به سرعت پدال کلاچ را تا انتها می فشارید و پس از معکوس کردن دنده، با دور موتور بالا پدال کلاچ را رها کنید. با گرفتن پدال تعادل حرکتی خودرو به هم می خورد و با رها کردن کلاچ چرخ های عقب به هرزگردی می افتند واینجاست که راننده باد تعادل خودرو را به دست بگیرد

4-بسیاری از رانندگان وقتی می خواهند توانایی های خود (والبته خودرو) را به رخ سایرین بکشند در حال حرکت با سرعت حدود 30 کیلومتردر ساعت ترمز دستی را می کشند که با این کار خودرو در حالی که چرخ های عقب آن قفل شده اند و بر روی زمین کشیده می شوند و با مختصر چرخش فرمان به یک سمت مایل می شود و به راحتی به دور خود می چرخد. همین عمل ساده به یکی از تکنیک های دریفت تبدیل شده است که در آن با بهره گیری از ترمز دستی خودرو را به شرایط بی تعادلی می رسانند.

برای بهره گیری از این تکنیک به سرعت و به صورت مستقیم وارد پیچ شوید. ترمز را بفشارید تا وزن خودرو به جلو منتقل شود سپس ترمز را رها کنید فرمان را بچرخانید. کلاچ بگیرید و بلافاصله ترمز دستی را بکشید، با این عمل بدون آنکه موتور خاموش ود چرخ های عقب قفل می شوند و به علت زاویه فرمان، خودرو به سمت داخل پیچ منحرف می شود. وقتی حس کردید انتهای خودرو تعادل خود را از دست داده است دستی را بخوابانید، کلاچ را رها کنید، فرمان را به سمت بیرون پیچ بچرخانید و گاز بدهید. برای این تکنیک باید زمان مناسب برای پایین آوردن ترمز دستی را در نظر داشته باشید چون اگر در این کار تاخیر کنید، کنترل خودرو به طور کامل از دست می رود و به علاوه سرعت خودرو به میزان قابل توجه ای گرفته می شود، پس در زمان بهره گیری از ترمز دستی در زمان بالا بردن آن شصتی را فشرده نگه دارید تا بتوانید میزان کافی از توان ترمز دستی را تنظیم کند.

5-وقتی ناگهان پای خود را از پدال گاز بر می دارید، خودرو کمی رو به جلو متمایل می شود و همین امر باعث می شود چرخ های عقب تا حدودی به حالت خلاصی از وزن خودرو برسند و اگر در لحظه مناسب مجددا پدال گاز ا بفشارید می توانید دریفت مناسبی را تجربه کنید. این تکنیک اگر چه در ظاهر ساده تر از سایر روش ها به نظر می رسد اما در عمل جز پیچیده ترین تکنیک ها است که تنها از عهده حرفه ای ها بر می آیدکه می توانند به کمک آن و فشار به موقع بر پدال گاز، پیچ های پی در پی را طی کنند.

6- برای به هرز گردی واداشتن چرخ ها احتیاج به نیروی موتور زیادی است و این کار به هیچ عنوان از عهده خودرو های با قدرت پایین بر نمی آید، اما برای این مدل ها هم در پیست راه حلی وجود دارد تا در زمان خروج از پیچ بتوانند با توان موتور کافی و سرعت مناسب به ادامه مسیر بپردازند. در این حالت باید در زمان بر هم زدن تعادل خودو و واداشتن آن به بیش فرمانی، خودرو را در خط نزدیک به دایره بیرونی پیچ نگه دارید. پس از به هم خوردن تعادل خودرو و پیچیدن بخش انتهابیی آن، چرخ های عقب از مسیر آسفال خارج می شوند و بر روی بخش خارجی پیست که احتمالا از جنس چمن و خاک و ... است قرار می گیرند.

به دلیل اصطکاک بیشتر چرخ های جلو که بر روی آسفالت قرار دارند خودو به خوبی مسیر طی می کند ضمن آنکه اصطکاک چرخ های عقب کمتر از آسفالت است و به انندگان امکان می دهد با فشردن پدال گاز آنها را به هرزگردی وادارد و در پایان دریفت، چرخ ها در حال هرزگردی و با دور موتور بالا بر روی آسفالت قرار می گیرند که همین امر عاملی برای خروج سریعتر پیچ می شود.

سخت ترین بخش این روش علاوه بر راندن در بیرونی ترین دایره پیست برای رساندن چرخ های عقب بر بیرون پیست، لحظه خروج چرخ ها از چمن به آسفالت است که معمولا با اختلاف زمانی اندکی روی می دهد و همین امر می تواند تعادل خودو را کمی بر هم بزند و یک راننده ماهر باید بتواند از پس کنترل آن بر بیاید
پاسخ
تشکر شده توسط :


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  كسب مهارت های رانندگی elham 6 8,630 1392-5-22، 01:56 عصر
آخرین ارسال: راتین
  آموزش رانندگی در فصل زمستان elham 2 3,555 1391-9-19، 12:02 صبح
آخرین ارسال: navid-er
  10 توصیه برای رانندگی در زمستان maral 2 3,785 1391-9-19، 12:00 صبح
آخرین ارسال: navid-er
  رانندگی در مناطق صعب العبور maral 0 3,172 1389-7-12، 10:39 عصر
آخرین ارسال: maral
  توصیه پیشگیرانه در رانندگی elham 0 2,557 1388-10-21، 09:05 صبح
آخرین ارسال: elham

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان